Linköping: Kommunikatör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kommunikatör i Linköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Linköping inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-09 // Varaktighet: Heltid

När du jobbar på Länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På Länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.





Du kommer att tillhöra enheten för kommunikation och GIS där du ingår i en arbetsgrupp med myndighetens samtliga kommunikatörer.

Inom arbetsgruppen stöttar och avlastar vi varandra i ett nära samarbete och ansvarar tillsammans för myndighetens kommunikation.

Dina arbetsuppgifter kommer vara varierande och mestadels operativa och producerande. Det kommer bland annat innebära att skriva och redigera texter för olika plattformar och kanaler, utforma grafiska produkter, fotografera, filma, planera och genomföra evenemang och att stötta upp där det behövs inom myndighetens kommunikationsverksamhet. Vi tänker att du är ganska ny inom kommunikatörsyrket och vill utvecklas och bidra med din kunskap och vara en del av vårt kommunikationsteam under ett halvår. Du kommer stötta upp inom flera olika verksamhetsområden, men med störst fokus inom frågor som rör djur, landsbygd och livsmedel där du kommer ha ett nära samarbete med befintlig kommunikatör.

Vi vill att du:

- Har avklarad högskoleutbildning inom information/kommunikation/journalistik.
- Vill utvecklas inom kommunikatörsyrket.
- Goda kunskaper i svenska och lätt att uttrycka dig i både tal och skrift.
- Du kan ta till dig komplex information och göra den begriplig för andra på ett pedagogiskt sätt.

Det är meriterande:

- Om du har erfarenhet av kommunikationsarbete sedan tidigare.
- Om du har arbetat inom offentlig och/eller statlig sektor.
- Om du kunskaper i webbpubliceringsverktyg och/eller publicering på sociala medier.
- Om du har kompetens inom foto och film.
- Om du har erfarenhet av klarspråk och tillgänglig kommunikation.
- Om du har ett intresse för utvecklingen inom digital kommunikation och av att följa samhällsdebatten.
- Om du har körkort.

Som person:

- Har du god samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. 
- Är du självgående genom att du tar ansvar för dina uppgifter. Du strukturerar själv ditt angreppssätt och driver sina processer vidare.
- Är du strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar.
- Är du serviceinriktad genom att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är öppen för att hjälpa till där det behövs.

Anställningen är en särskild visstidsanställning på heltid fram till och med 2025-03-31. Tillträde enligt överenskommelse.  

 

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

 

Vill du veta mer kontakta

Kommunikationschef, Annsofie Bondesson, tel: 010-2235211.

Fackliga företrädare 

SACO: Lovisa Granberg, tel: 010-2235490, vecka 28 och 32. Magnus Roback, tel: 010-2235489, vecka 29-31.

ST: Annelie Ingmar, tel: 010-2235489.

 

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2024-08-09, ange ref nr: 12114.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Linköping som Informatör/Kommunikatör

Nedan visas andra jobb i Linköping som Informatör/Kommunikatör.

Studentinformatör till Vision i Linköping/Norrköping

Läs mer Apr 16
Studerar du och är på jakt efter ett roligt och utvecklande extrajobb med stor möjlighet att påverka dina arbetstider och ditt eget arbete? Då är arbetet som studentinformatör hos Vision något för dig!

OM TJÄNSTEN
Som studentinformatör arbetar du tillsammans med ditt team och hjälper Vision att växa som fackförbund genom att rekrytera nya studentmedlemmar på ditt lärosäte. Arbetsuppgifterna består främst av att ha informationsbord, hålla i klassrumspresentationer samt delta på mässor och arbetsmarknadsdagar. Du arbetar även med marknadsföring och har koll på vad som händer på just ditt lärosäte. I din roll ingår även att ge information och stöd åt våra befintliga studentmedlemmar. Du och ditt team driver den lokala verksamheten och medlemstillväxten samt får stöd och coachning av verksamhetsledare eller sektionsledare.

Du erbjuds:
- Ett utmanande, flexibelt och roligt extrajobb.
- Frihet att till stor del själv lägga upp din arbetstid och utveckla tjänsten inom ramarna för uppdraget.
- Fast timlön och möjlighet till löneökning terminsvis.
- Erfarenhet och utbildning i kommunikation, försäljning och marknadsföring.
- Friskvårdsbidrag, ob-tillägg, restidsersättning, kick-offs.
- Introduktion i och kunskap om den fackliga världen.
- En merit för ditt framtida arbetsliv!

VI SÖKER DIG SOM
- Är student på Linköping och Norrköping universitet.

Det är meriterande om du:
- Har erfarenhet av service och/eller försäljning.
- Har minst 1 år kvar av din studietid.
- Har varit eller är engagerad i studentlivet på ditt lärosäte.

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Samarbetar bra i team.
- Social, utåtriktad och kreativ.
- Resultatdriven och gillar att arbeta mot mål.
- Ansvarsfull, initiativtagande och lösningsorienterad.

Övrigt: Tjänsten är en visstidsanställning terminsvis om cirka 30 timmar/månad. Ingångslönen är 140 kr/timme exklusive semesterersättning med möjlighet till löneökning terminsvis. Vi utgår från att du delar fackföreningsrörelsens värderingar men du behöver inte ha några förkunskaper om Vision eller facket - det får du av dem. Starten inleds med en tvådagarsutbildning den 13-14 augusti på Visions kansli i Stockholm, Vision står för eventuella reseomkostnader.

Vår rekryteringsprocess

Vi går igenom urvalet löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Detta är en direktrekrytering till Vision där en första ansökan kommer att hanteras av Academic Work. Därefter kommer all kommunikation och intervjuer ske via Vision. Specifika frågor gällande tjänsten hänvisas till Johanna Wetterström Samuelsson på melj: johanna.wetterstromsamuelsson@vision.se

INFORMATION OM FÖRETAGET
Vision är ett av Sveriges ledande fackförbund med cirka 200 000 medlemmar, både studenter och de i arbetslivet. De är ett av de hundra karriärföretag som anses ha de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna i Sverige.

Ansök nu

Kommunikatör med webbinriktning

Läs mer Apr 30
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) söker en engagerad och erfaren kommunikatör med fokus på webb. Är du en kreativ och strukturerad person med några års erfarenhet av att arbeta med webbkommunikation? Vill du kombinera det med att jobba med samhällsnytta? Då är VTI din nästa arbetsplats.  

Om rollen: Som kommunikatör med webbinriktning på VTI kommer du att spela en central roll i vår webbnärvaro Du kommer att ansvara för att skapa, uppdatera och utveckla innehållet på vårt intranät (Omnia) och vår externa webbplats (Sitevision). Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att inkludera: 


• Skapa och publicera engagerande och relevant innehåll för både intranät och externwebb. 
• Utveckla och förbättra webbplatsernas tillgänglighet, struktur och användarupplevelse. 
• Samarbeta med hela organisationen för att säkerställa att webbplatserna speglar VTI:s verksamhet och mål.  
• Hantera vissa supportärenden, utbilda och ta fram handledningar.  
• Analysera webbstatistik och användarbeteenden för att kontinuerligt förbättra webbplatserna. Ha kontakt med våra konsulter. 
• Delta i projekt och initiativ relaterade till digital kommunikation och webb. 
• Omvärldsbevaka och utforska möjligheterna med AI och annan teknisk utveckling. 

Då vi är en liten enhet hjälps vi åt att täcka verksamhetens behov av våra tjänster, därför kan andra uppgifter också förekomma i din vardag. Ingen dag är riktigt den andra lik. Arbetet är ett vikariat på ett år med möjlighet till förlängning. 

Om dig 


• Du har några års erfarenhet av att arbeta med webbkommunikation. 
• Erfarenhet av att arbeta med CMS:n Omnia och Sitevision, meriterande. 
• Goda kunskaper i att skapa och redigera webb- och textinnehåll, tillgänglighetsanpassa, sökordsoptimera. 
• Erfarenhet av att analysera webbstatistik och användarbeteenden är meriterande. 
• Ett intresse för ny teknik. 

Vi ser dig som en driven och engagerad person med förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du har god samarbets- och kommunikationsförmåga samt är flexibel inför en varierande vardag. 

Vi erbjuder 


• Arbete i en verksamhet som bidrar till att rädda liv och skapa ett mer hållbart samhälle. 
• En stimulerande och utvecklande arbetsmiljö. 
• Möjlighet att arbeta med spännande och varierande projekt. 
• Flexibla arbetstider. 
• Goda möjligheter till kompetensutveckling. 

Tjänsten är placerad i Linköping, resor till våra andra kontor förekommer. 

Om VTI 

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet som bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vi är cirka 250 medarbetare och finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå. 

Du kommer arbeta på enheten för Kommunikation och Marknad i Linköping. På enheten finns sex kollegor som varje dag arbetar tillsammans för att sprida resultaten av den forskning och utveckling som bedrivs inom VTI. Vi ser också till att VTI har ett starkt och tydligt varumärke och att vi uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. 

Mer information 

Information om hur VTI hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se 

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering. 

Ref. nr: 2025/0264-3.1

Ansökan 

Välkommen att skicka in din ansökan, senast den 26 maj, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas. 

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Kundtjänstmedarbetare i uppdrag mot Telia med start 9 Juni

Läs mer Apr 25
Vill du bli grym på kundservice och försäljning? Möta fantastiska kundupplevelser, jobba med den senaste AI-tekniken och dessutom få chansen att utvecklas och växa i din roll? Då ska du söka till oss på Releasy!

Om tjänsten

Som kundtjänstmedarbetare på Releasy kommer du att:

- Representera Releasy och vår uppdragsgivare Telia, ett av Sveriges mest framgångsrika företag inom IT- och telekombranschen.
- Vara den primära kontaktpunkten för kunder via samtal. Andra kommunikationskanaler som chatt och mail kan förekomma.
- Hantera kundförfrågningar och lösa eventuella problem med fokus på att tillgodose kundens behov.
- Arbeta aktivt med merförsäljning och leverera lösningar som gör skillnad för kunden.
- Fokusera på service och support, inklusive administrering och fakturafrågor om våra kunders tjänster och abonnemang.
- Ge korrekt information om produkter/tjänster samt vägleda kunder genom olika processer.
- Arbeta aktivt för att säkerställa hög kundnöjdhet och skapa minnesvärda upplevelser för våra kunder.
För att du ska få en bra introduktion i arbetet börjar anställningen med 30 dagar utbildning kombinerat med praktiskt arbete. Det är en ständigt lärande och utvecklande miljö där du med tiden kommer få lära dig nya saker och utvecklas.





Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Det är varierande arbetstider förlagda inom uppdragets öppettider som är måndag-fredag 08:00-19:15 samt lördag 09:00-17:15. Utbildningsstart är 9 juni




Kvalifikationer och färdigheter


- Gymnasieexamen

- Flytande svenska i tal och skrift

- Goda kunskaper i engelska både muntligt och skriftligt

- God dator- och systemkompetens

- Starka kommunikationsfärdigheter

- Tidigare erfarenhet av kundbemötande service eller försäljning är meriterande

Vi söker dig som är självgående och har en passion för att leverera förstklassig kundservice. Du drivs av att arbeta målinriktat och strävar efter att uppnå utmärkta resultat, med en stark motivation för merförsäljning. Du har en naturlig förmåga att förutse problem och hitta praktiska lösningar. Dessutom kan du hantera stress och snabbt anpassa dig till nya situationer i din dagliga arbetsmiljö.



Ansökan och process

Är du den vi söker efter? Skicka in din ansökan redan idag! Ansökningar hanteras löpande vilket innebär att rollen kan bli tillsatt innan sista ansökningsdatum.

På Releasy är vi måna om att din ansökan behandlas rättvist. Vi använder en strukturerad rekryteringsprocess för att säkerställa att vi rekryterar rätt medarbetare. Processen börjar med att vi granskar och bedömer din ansökan genom metoder som urvalsfrågor och bakgrundskontroll. Detta gör vi för att objektivt bedöma din ansökan utifrån tjänstens krav och för att skapa en trygg och rättvis anställningsprocess. Om du går vidare, kommer du att bli inbjuden till tester och intervjuer för att bedöma din kompetens och förmåga att lyckas i rollen. Vi genomför även digital referenstagning för att verifiera tidigare erfarenheter och få en bredare bild av din potential och arbetskapacitet.





Vi hanterar vår rekrytering internt och undanber oss vänligen kontakt från rekryteringsfirmor

Releasy Customer Management AB är en outsourcingpartner inom kundservice med flertalet uppdragsgivare inom branscher som telekom, media, e-handel, resor och offentlig verksamhet. Releasy tar hand om sina uppdragsgivares kundservice och försäljning i alla kanaler, exempelvis sociala medier, chatt, mail och telefon. Releasy har verksamheter i Sverige, Norge och Finland med ca 1800 anställda.

Ansök nu

Studentmedarbetare inriktning kommunikation till idrott och friluftsliv

Läs mer Apr 25
Tjänsten är placerad inom Kultur- och fritidsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi erbjuder alla som bor och verkar i Linköpings kommun ett brett och varierat utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.  

Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!

Dina arbetsuppgifter
Vill du vara med och skapa ännu bättre förutsättningar för idrott och friluftsliv i kommunen? Vill du bidra till att fler människor kan vara aktiva genom hela livet? Då är det förmodligen dig vi söker.

Som studentmedarbetare erbjuds du en möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper till praktik samt få värdefull arbetslivserfarenhet. Våra arbetsplatser får dessutom ta del av nya perspektiv och ny forskning genom din input. Du får en personlig handledare under tiden som studentmedarbetare och tillsammans upprättar vi en plan som utgår från dina förutsättningar och som inte hindrar dig i dina studier.

Avdelning idrott och friluftsliv söker en studentmedarbetare som vill sätta Linköping på kartan som idrotts- och friluftsstad. I kommunen finns ett fantastiskt utbud av idrotts- och friluftsmiljöer som behöver kommuniceras och synliggöras ännu bättre. I uppdraget som studentmedarbetare kommer du att få arbeta med att ta fram kommunikationsplaner, innehåll till olika kanaler såsom sociala medier och webb. Producera underlag till skyltning i samband med anläggningsprojekt. Vidare kan det handla om att analysera och ge förslag på hur kommunen kan öka kännedomen om idrotts- och friluftsanläggningar.

Din arbetsplats
Kultur- och fritidsförvaltningens avdelning för idrott- och friluftsliv arbetar i huvudsak med idrottsutveckling, anläggningsdrift och föreningsstöd. På avdelningen hanteras såväl bidrag till idrotts- och fritidsföreningar som fördelning och bokning av tider i kommunens idrottsanläggningar. Avdelningen utgår i huvudsak från en modern kontorsmiljö i hjärtat av Stångebro. Arbetsplatsen är delad mellan kontoret på Stångebro och förvaltningskontoret på Apotekaregatan. Kultur- och fritidsförvaltningen med dess drygt 250 medarbetare erbjuder en mångfacetterat kultur- och ungdomsverksamhet.

Du som söker
Linköpings kommun arbetar tillsammans med andra kommuner och flera kommunala bolag i regionen gällande studentmedarbetare. Konceptet är en överenskommelse mellan samtliga kommuner och Linköpings universitet. För att kunna anställas som studentmedarbetare ska du påbörja ditt sista utbildningsår på en kandidat-, magister- eller masterutbildning.

Vi söker därför dig som till hösten 2025 kommer att påbörja ditt sista utbildningsår på kandidat- magister- eller masterutbildning inom Grafisk design och kommunikation, Kommunikation, samhälle, medieproduktion, Medie- och kommunikationsvetenskap eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer motsvarande.

Vi ser att du har ett intresse för service och kommunikation och det är meriterande om du har erfarenhet inom projektledning och utvecklingsarbete och då gärna inom kommunikation. Vi ser det också som meriterande med erfarenhet och intresse inom området idrott och friluftsliv.

Då tjänsten innebär att ta del av och författa egna skriftliga underlag har du goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Vi ser att du är duktig på att ta initiativ och uppnå resultat. Du kommer med nya idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor, har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer vidare. Vi ser också att du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Augusti 2025

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med juni 2026

Sysselsättningsgrad: 20-25% 

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 15064

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev


Ditt engagemang gör oss bättre
Inom Linköpings kommun finns många möjligheter, massor av kunskap och olika ansvarsområden. Vi jobbar tillsammans där din ansvarskänsla är en värdefull drivkraft. Med ditt engagemang är du med och bidrar till att göra Linköping ännu bättre.

Ansök nu

Andra jobb i Linköping från Länsstyrelsen i Östergötlands län

Nedan visas andra jobb i Linköping från Länsstyrelsen i Östergötlands län .

Säsongsanställning som fältpraktiker (4-20 veckor)

Skogsarbetare, röjning
Läs mer Maj 6
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.







Du kommer att tillhöra
Enheten för skötsel av skyddad natur där det idag jobbar ca 20 personer med fokus på skötsel av länets drygt 600 skyddade områden.

I enhetens arbete ingår även information om områdena, samt drift och underhåll av anordningar för friluftslivet.

 

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i det arbetslag som utför praktiskt fältarbete som ängsskötsel, slyröjning, stängsling samt underhåll och drift av friluftslivsanordningar. Utgångspunkt är en verkstadslokal vid Skeby, Väderstad som ligger i västra delen av länet. Din hjälp kommer att vara en viktig förstärkning under den intensiva period då man främst arbetar med slåtterarbeten i artrika ängsmarker i trakten.

 

Ska-krav för tjänsten: 

- Du har intresse för praktisk naturvård.
- Du har god fysik då du kommer att arbeta med fysiskt arbete i fält på heltid. 
- Du kan på egen hand kan ta dig till Skeby, Väderstad dagligen och på de tider som krävs för uppdraget.

 

Meriterande: 
- Om du har erfarenhet av tidigare arbete med ängsvård.
- Om du har erfarenhet av praktisk naturvårdsskötsel.
- Om du har erfarenhet av areella näringar.
- Om du har relevant praktiskt kunnande från utbildning eller förvärvat på annat sätt.

 
Som person:
- Har du hög samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. 
- Är du strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. 
- Är du serviceinriktad, detta genom att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

 

Anställningen är
En säsongsanställning på heltid. Anställning under 4-20 veckor med start 21 juli eller enligt överenskommelse.

 
Vill du veta mer kontakta:
Enhetschef, Johannes Kullered, telefon: 010-223 55 99.

Fackliga företrädare:

- SACO, Magnus Roback, telefon: 010-223 54 89.
- ST, Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04.

 

Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-05-26, ange ref nr: 8186.

 

 

Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Så hanterar vi dina personuppgifter:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Ansök nu

Säsongsanställning som fältpraktiker (4-8 veckor)

Skogsarbetare, röjning
Läs mer Apr 29
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.







Du kommer att tillhöra
Enheten för skötsel av skyddad natur där det idag jobbar ca 20 personer med fokus på skötsel av länets drygt 600 skyddade områden.

I enhetens arbete ingår även information om områdena, samt drift och underhåll av anordningar för friluftslivet.

 

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i det arbetslag som utför praktiskt fältarbete som ängsskötsel, slyröjning, stängsling samt underhåll och drift av friluftslivsanordningar. Utgångspunkt är en verkstadslokal vid Skeby, Väderstad som ligger i västra delen av länet. Din hjälp kommer att vara en viktig förstärkning under den intensiva period då man främst arbetar med slåtterarbeten i artrika ängsmarker i trakten.

 

Ska-krav för tjänsten: 

- Du har intresse för praktisk naturvård.
- Du har god fysik då du kommer att arbeta med fysiskt arbete i fält på heltid. 
- Du kan på egen hand kan ta dig till Skeby, Väderstad dagligen och på de tider som krävs för uppdraget.

 

Meriterande: 
- Om du har erfarenhet av tidigare arbete med ängsvård.
- Om du har erfarenhet av praktisk naturvårdsskötsel.
- Om du har erfarenhet av areella näringar.
- Om du har relevant praktiskt kunnande från utbildning eller förvärvat på annat sätt.

 
Som person:
- Har du hög samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. 
- Är du strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. 
- Är du serviceinriktad, detta genom att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

 

Anställningen är
En säsongsanställning på heltid. Anställning under 4-8 veckor med start 21 juli eller enligt överenskommelse.

 
Vill du veta mer kontakta:
Enhetschef, Johannes Kullered, telefon: 010-223 55 99.

Fackliga företrädare:

- SACO, Magnus Roback, telefon: 010-223 54 89.
- ST, Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04.

 

Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-05-26, ange ref nr: 7737.

 

 

Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Så hanterar vi dina personuppgifter:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Ansök nu

Handläggare till förorenade områden

Miljö- och hälsoskyddsinspektör
Läs mer Apr 25
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.







Du kommer att tillhöra
Enheten för förorenade områden, där kommer du att kunna göra skillnad för miljön, naturen och för oss människor.

Vi arbetar mot fastställda regionala miljömål med bland annat tillsyn av förorenade områden, statsfinansierade projekt, remissvar och med vägledning och stöd till kommuner. Vår enhet består av ca tio personer och vi har varierande arbetsuppgifter.

 
Dina arbetsuppgifter
Blir att tillsammans med kunniga kollegor på Enheten för förorenade områden, arbeta med tillsyn och handläggning av ärenden avseende förorenade områden men även tillsynsvägleda kommunernas handläggare inom arbete med förorenade områden. Arbetet är självständigt, men bedrivs i nära samarbete med kollegor.

 

Ska-krav för tjänsten:

- Du har naturvetenskaplig/teknisk utbildning på högskolenivå eller motsvarande som vi bedömer likvärdig.
- Du har goda kunskaper om miljölagstiftningen.
- Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
- Du har minst tre års erfarenhet av tillsyn utifrån Miljöbalken eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
- Du har B-körkort, då verksamheter ligger på olika platser i länet.
- Du har ett stort engagemang i miljöfrågor och som vi en vision om ett hållbart samhälle.
- Du vill bidra till samhällsnyttan.

 
Meriterande:
- Om du har utbildning relaterat förorenade områden.
- Om du har erfarenhet från arbete med förorenade områden utifrån miljöbalken.
- Om du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska

 

Som person:
Har du hög samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
Är du duktig på muntliga kommunikation, genom att du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i små och stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.
Är du självgående genom att du tar ansvar för din uppgift. Du strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
- Är du mål och resultatorienterad, detta genom att du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du förändrar din inriktning när målen ändrar sig.
- Ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

 
Anställningen är
Två tjänster. Tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

 
Vill du veta mer kontakta:
Enhetschef, Therese Booberg, telefon: 010-223 55 39

Fackliga företrädare:

- SACO, Magnus Roback, telefon: 010-223 54 89.
- ST, Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04.

 

Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-05-25, ange ref nr: 7306.

 

 

Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Så hanterar vi dina personuppgifter:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Ansök nu

Handläggare med erfarenhet av administration

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 28
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.







Du kommer att tillhöra
Enheten för handläggarstöd på avdelningen människa och samhälle.

Arbetet inom enheten sträcker sig över ett stort antal verksamhetsområden. Både handläggning av förvaltningsärenden och utlåningsverksamhet för att klara arbetstoppar och tillfälliga uppdrag på myndigheten hör till enhetens verksamhetsområden.

 

Dina arbetsuppgifter

Omfattar administration och handläggning av ärenden på egna enheten samt som utlåningsresurs till andra verksamheter inom myndigheten. En del av arbetet kan även omfatta att ge stöd till andra länsstyrelser i takt med att vi utvecklar enhetens utlåningsverksamhet. 

 

Ska-krav för tjänsten: 

- Du har högskole- eller yrkeshögskoleutbildning inom vad arbetsgivaren bedömer vara relevant för myndighetens verksamhetsområden.
- Du har erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning.
- Du har goda kunskaper i Officepaketet.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift (svenska). 

 
Meriterande: 
- Om du har tidigare erfarenhet av att tolka och arbeta med lagstiftning inom olika områden.
- Om du har tidigare erfarenhet av handläggning och utarbeta beslutsunderlag.
- Om du har kunskaper om förvaltningslagen.

 
Som person är du
Strukturerad och har en god förmåga att prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Utlåningsverksamheten förändras i takt med myndighetens uppdrag, vilket gör att arbetet både är utmanande och utvecklande. Därför är det viktigt att du är flexibel och ha lätt för att anpassa sig till verksamhetsbehov. För att lyckas i rollen behöver du vara självgående och ha god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ser fram emot att hitta en engagerad medarbetare.

 

Anställningen är
En tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

 
Vill du veta mer kontakta:
Enhetschef, Kristi Ahlstrand, telefon: 010-223 54 85.

Fackliga företrädare:

- SACO, Magnus Roback, telefon: 010-223 54 89.
- ST, Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04.

 

Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-05-19, ange ref nr: 5714.

 

 

Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Så hanterar vi dina personuppgifter:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Ansök nu

Administratör/ekonomiassistent

Ekonomiassistent
Läs mer Apr 29
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.







Du kommer att tillhöra
Avdelningen för Människa och samhälle som arbetar med frågor som rör samhällsbyggnad, kulturmiljö, social hållbarhet, energi, klimat och regional tillväxt, krisberedskap och civilt försvar samt handläggning av förvaltningsärenden.

Dina arbetsuppgifter
Blir inom administration och ekonomi. Du kommer att vara ett stöd till avdelningschef och enhetschefer på avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår fakturahantering, inköp, sammanställa underlag samt stöd i ekonomi och verksamhetsuppföljning. Du kommer bland annat att boka in möten och lokaler, beställa och göra inköp, ta minnesanteckningar och bevaka resursbrevlådor. Du kommer att vara särskilt stöd till olika projekt, exempelvis Ostlänken. Du förväntas arbeta självständigt, men i nära samarbete med avdelningens chefer och controller.

 

Ska-krav för tjänsten: 

- Att du har relevant gymnasial utbildning, med inriktning mot ekonomi eller utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig.
- Att du har minst ett års erfarenhet av administration och ekonomi/fakturahantering.
- Att du har goda kunskaper i Officepaketet, inklusive Excel.

 
Meriterande: 
- Om du har god kunskap om offentlig förvaltning.
- Om du har erfarenhet av arbete som chefsstöd.
- Om du har erfarenhet av Agresso.
- Om du har erfarenhet av Unit4.
- Om du har erfarenhet av Hypergene/Lisa.

 
Som person:
- Har du hög samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. 
- Är du serviceinriktad, detta genom att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
-  Är du strukturerad, detta genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. 
- Är du flexibel, detta genom att du har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra sitt synsätt och förhållningssätt. Du ser möjligheter i förändringar.

 
Anställningen är
En tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

 
Vill du veta mer kontakta:
Avdelningschef, Jenny Knuthammar, telefon: 010-2235280.

Fackliga företrädare:

- SACO, Magnus Roback, telefon: 010-223 54 89.
- ST, Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04.

 

Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-05-09, ange ref nr: 3897.

 

 
Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Så hanterar vi dina personuppgifter:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Ansök nu

Handläggare inom områdesskydd

Biolog
Läs mer Apr 29
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.



På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.







Du kommer att tillhöra
Områdesskyddsgruppen vid enheten för Naturskydd som består idag av 15 personer fördelade på 2 arbetsgrupper: ärendegruppen och områdesskyddsgruppen.

Enhetens huvudsakliga arbetsområde berör myndighetsutövning kring skydd och bevarande av naturvärden i Östergötland utifrån ett brett perspektiv.  

 
Dina arbetsuppgifter
Syftar till att skydda värdefulla naturmiljöer genom att bilda nya naturreservat i Östergötland och även möjliggöra naturvårdande insatser genom att revidera föråldrade beslut och skötselplaner. Arbetet är omväxlande där arbete inne på kontoret varvas med fältarbete och möten med externa intressenter.

 

Ska-krav för tjänsten: 

- Naturvetenskaplig högskoleutbildning med inriktning mot biologi, ekologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. 
- Minst 3 år av erfarenhet av arbete inom områdesskydd. 
- Du har grundläggande kunskaper i GIS. 
- Att du uttrycker dig väl i det svenska språket, i såväl tal som skrift.
- B-körkort är ett krav då fält- och markägarbesök ingår som en naturlig del i arbetet. 

 
Meriterande om du har: 
- Erfarenhet av nyckelbiotopsinventering, naturvärdesinventering, eller annat liknande inventeringsarbete.
- Erfarenhet av naturvärdesbedömningar och bedömningar i naturvårdande skötselfrågor i främst landmiljöer men även olika anknytning till vatten t ex kantzoner, våtmarker, sumpskog och rikkärr.
- Kunskap om Natura 2000, naturtypsindelning, odlingslandskap inklusive trädbärande marker.
- Kunskaper om miljöbalkens bestämmelser.
- Projektledarerfarenhet.
- Erfarenhet av upphandling.

Som person 
- Har du hög samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. 
- Är du strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. 
- Kommunicerar du på ett tydligt sätt. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du påminner och följer upp.
- Är du duktig på muntliga kommunikation, genom att du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i små och stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.
-  Är du självgående genom att du tar ansvar för din uppgift. Du strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. 

Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet.

 

Anställningen är
Särskild visstidsanställning på heltid som tillsätts så snart som möjligt och varar fram till och med maj 2026. Tillträde enligt överenskommelse.

 
Vill du veta mer kontakta:
Enhetschef, Marina Verbova, telefon: 010-223 54 06.

Fackliga företrädare:

- SACO, Magnus Roback, telefon: 010-223 54 89.
- ST, Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04.

 

Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-05-09, ange ref nr: 7822.

 

 

Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Så hanterar vi dina personuppgifter:
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Ansök nu