Linköping: Strukturerad utvecklingstrateg som brinner för AI

Hitta ansökningsinfo om jobbet Strukturerad utvecklingstrateg som brinner för AI i Linköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Linköping inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska ledning. På Kommunledningsförvaltningen välkomnas du av en förvaltning med god kompetens och av drivande och hjälpsamma kollegor som betonar hur meningsfullt det är att få driva utvecklingen för hela Linköping. 

Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!

Dina arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling och omställning av vår verksamhet, där verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering är en nyckelaktivitet.

Du kommer i rollen som objektledare verksamhet, tillsammans med en objektledare på IT-sidan, ansvara för att leda och samordna arbetet i vårt stödobjekt Förutsättningskapande teknik (FST). Arbetet sker inom ramen vår styr- och samverkansmodell för digitalisering. Objektet spänner över områdena digital arbetsplats, gemensamma IT-tjänster och IT-plattform. Tillsammans med de ansvariga för objektprodukterna, jobbar ni tillsammans med att utveckla och förvalta det som behövs för att skapa rätt tekniska förutsättningar för verksamheter och objekt.

I dialog med verksamheterna och vår it-avdelning fångar ni in och analyserar behov och krav, och tillsammans med IT-avdelningen och/eller extern it-leverantör finner ni sedan lösningar som matchar dessa behov. Du följer upp att leverans sker enligt den förvaltningsplan som ni tagit fram och rapporterar löpande till objektägare och styrgrupp.

Du kommer tillsammans med övriga objektledare arbeta med att vidareutveckla kommunens styr- och samverkansmodell för digitalisering, som finns kopplat till vår verksamhets ansvar.

Uppdraget innehåller också rollen som kommunens AI-koordinator, där du förväntas driva och samordna AI-arbetet. Det innebär exempelvis att bistå de som driver AI-initiativ, verka för att höja kunskapen kring AI i kommunen och säkerställa samverkan med regionala aktörer samt AI Sweden/LiSP.

Några av dina viktiga arbetsuppgifter


• Inspirera, utmana och vägleda kring utvecklingsarbete och digitalisering
• Leda stödobjektet tillsammans med objektledare IT och övriga ansvariga
• Samordning
• Behovs- och kravanalys
• Nyttokalkyl/realisering
• Omvärldsanalys

Tillsammans med resten av enheten kommer du att få arbeta med en bredd av frågor och metoder som syftar till att driva utveckling och digitalisering ur ett helhetsperspektiv inom hela Linköpings kommun.

Din arbetsplats
Utvecklings- och digitaliseringsenheten ingår som en av enheterna i Kommunikations- och utvecklingsstaben, som är en del av Kommunledningsförvaltningen. Enheten arbetar kommunövergripande och har ansvaret för att styra, leda och samordna Linköpings kommuns digitala utvecklingsarbete samt för vår strategiska IT-styrning. Vi arbetar aktivitetsbaserat i Stadshuset och har rutiner för effektivt hybridarbete.  

Du som söker
Vi söker dig med relevant universitets- eller högskoleutbildning med arbetslivserfarenhet från att ha jobbat med både verksamhetsutveckling och utveckling/förvaltning av IT-system, antingen på verksamhets- eller IT-sidan. Du har flerårig och aktuell erfarenhet av att leda och coacha personal såväl som att utarbeta, verkställa och följa upp exempelvis objektplaner eller förvaltningsplaner.

Du har också god förståelse för grundläggande AI-koncept och aktuell AI-teknik, inklusive generativ AI. Du använder AI-verktyg i vardagen för att effektivisera arbetet och har erfarenhet av att leda eller delta i AI-relaterade projekt eller initiativ. Du är nyfiken på hur AI kan skapa konkret nytta i olika delar av verksamheten och har förmåga att omsätta idéer till praktiska förbättringar.

Meriterande erfarenheter:


• Arbetat med PM3 eller annan styr- och samverkansmodell
• Erfarenhet inom offentlig sektor/kommunal verksamhet
• Förmåga att identifiera möjligheter med AI för att utveckla kommunens verksamhet

Som person är du strukturerad, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer vidare. Du har väldigt lätt att samarbeta med alla typer av människor och är uppmärksam och tillmötesgående. God kommunikativ förmåga är viktigt då du ska kunna diskutera frågeställningar med såväl tekniska specialister som personer utan teknikkunskap. Du har förmågan att se helheten i situationer och du behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker samt har förmågan att analysera och lösa komplexa situationer på bästa sätt även när det är högt tempo. Du är trygg i din ledarroll och genom ditt engagemang skapar du delaktighet hos medarbetarna som gör att ni tillsammans.

Urval kan ske löpande.  

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 15171

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev


Tillsammans formar vi framtidsstaden
Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Linköping som IT-strateg

Nedan visas andra jobb i Linköping som IT-strateg.

Junior projektledare till Saab Aeronautics

Läs mer Mar 27
Junior projektledare – starta din karriär i en unik och spännande miljö
Har du nyligen tagit examen inom maskinteknik, industriell ekonomi eller motsvarande och vill arbeta med projektledning och teknik? Saab Aeronautics söker nu en nyexaminerad junior projektledare med intresse för komplex teknik. Rollen är kopplad till ett talangprogram som ger dig den ultimata övergången mellan studier och arbetsliv, där du får möjlighet att växa och utvecklas inom projektledning i en tekniskt driven organisation.
Att jobba som junior projektledare hos Saab Aeronautics
Hos Saab får du en unik möjlighet där du kommer att stödja underhåll och utveckling av Gripen-systemet, såväl som att arbeta med projekt relaterade till ny utrustning och licenser. Du kommer att vara en del av ett team där både lokala projekt och internationella projekt.
Som junior projektledare kommer du att stötta seniora projektledare och vara en del av arbetet med att skapa lösningar och dokumentation som är avgörande för verksamhetens framgång. Denna roll ger dig en närhet till både teoretiska och praktiska aspekter av tekniska projekt.
Vad vi söker

Utbildning: Civilingenjörsexamen, gärna inom maskinteknik, industriell ekonomi eller elektroteknik. Hårdvarunära teknik är ett plus.


Tekniskt intresse: Du har ett starkt intresse för teknik och förståelse för tekniska sammanhang.


Personlighet: Du är självsäker, trygg i dig själv och har en naturlig fallenhet för att ta ansvar. Du trivs i en miljö där du får stötta och lära av mer seniora kollegor.


Kompetenser: Du har goda kunskaper i svenska och engelska samt är bekväm med att arbeta i tekniska miljöer.


Personliga egenskaper: Vi söker någon som är kommunikativ och har lätt för att samarbeta i team.


Att vara konsult på Nexer Tech Talent
Nexer Tech Talent är specialister på att ge unga techtalanger den ultimata starten på arbetslivet. För denna roll kommer du att bli anställd av Nexer Tech Talent men arbeta hos Saab Aeronautics i Linköping med start till sommaren. Du får ta del av ett skräddarsytt utbildningsprogram som hjälper dig att utveckla och fördjupa dina tekniska kunskaper inom områden som AI, Cloud och cybersäkerhet. Du kommer också att få kompetensutveckling inom ledarskap och personlig utveckling.
Som konsult kommer du att ha en mentor hos Saab samt en konsultchef på Nexer Tech Talent som coachar och stöttar dig genom hela uppdraget. Du kommer att delta i gemensamma aktiviteter som föreläsningar, afterwork och lunchträffar med andra konsulter. Efter ett framgångsrikt genomfört konsultuppdrag finns det goda chanser att bli erbjuden en anställning hos Saab.
Plats: Uppdraget är baserat i Linköping.
Ansökan
Låter detta som något för dig? Vi rekryterar löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Om du har frågor eller funderingar, kontakta Tech Recruiter Olivia Holm på olivia.holm@nexergroup.com.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Om Nexer Tech Talent
Nexer Tech Talent är en del av Nexer Group, ett techbolag med djupa rötter i svenskt entreprenörskap och innovation. Tillsammans är vi över 2500 medarbetare i 15 länder och har i mer än 35 år hjälpt våra kunder att ligga steget före både strategiskt, teknologiskt och kommunikativt.

Ansök nu

Kravhantering för avancerade flygsystem - Linköping

Läs mer Feb 3
Gå med i vårt team på VIPAS AB!

Har du vad som krävs för att lyckas i den dynamiska IT-konsultbranschen?
VIPAS AB är ett växande företag som söker engagerade och drivna talanger till vårt nästa spännande projekt. Som en del av vårt team får du möjligheten att utvecklas, arbeta med innovativa lösningar och bidra till vår gemensamma framgång.
Är du redo att ta nästa steg i din karriär? Välkommen att bli en del av VIPAS AB!

Om VIPAS:
Föreställ dig en värld där din IT-struktur är sömlöst anpassad till dina affärsmål – effektiv, skalbar och innovativ. På VIPAS AB är det precis vad vi skapar.
Som ett ledande IT-konsultföretag levererar vi skräddarsydda lösningar med den senaste tekniken, inklusive Java och Python. Vårt erfarna team inom mjukvaruutveckling, DevOps och systemarkitektur hjälper dig att navigera det moderna tekniklandskapet med trygghet och strategisk framåtblick.
Oavsett om du behöver optimera befintliga system eller utveckla nästa generations digitala plattform, är vi din partner för långsiktig framgång. Låt oss ta din verksamhet till nästa nivå.

Jobbeskrivning:
Vi söker en engagerad Stakeholder Requirement Manager till vår kund i Linköping. Uppdraget erbjuder dig en möjlighet att arbeta med avancerade system och kravhantering för några av världens mest komplexa produkter, som Gripen och dess stöd- och träningssystem.Om uppdraget.
I denna roll blir du en nyckelperson i arbetet med kravförvaltning och verifieringsrapportering, både internt och gentemot kunder samt den militära flyginspektionen (FLYGI). Du kommer att ingå i ett team om 7–8 personer och tillsammans säkerställer ni att kund- och myndighetskrav hanteras och rapporteras på ett strukturerat sätt.Arbetsuppgifter inkluderar:Kravhantering i databas samt framtagning och uppdatering av kravspecifikationer.
Hantering av verifieringsinformation för produkt-, luftvärdighets- och kontraktskrav.Utveckling av metoder för verifieringsrapportering internt och till kunder och FLYGI.Stöttning av organisationen i kravrelaterade frågor.
Administration av verifieringsrapporter och kommunikation med kunder och myndigheter.I rollen är du proaktiv, initiativtagande och bidrar till att upprätthålla ett positivt arbetsklimat i gruppen.Krav:
För att lyckas i uppdraget ser vi att du har:
-Minst 3–5 års erfarenhet av kravhantering, systemutveckling eller arbete med databaser.-Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.-Erfarenhet av objekts- eller relationsdatabaser, exempelvis IBM Doors (meriterande).-Goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Word och Excel.-Förmåga att arbeta strukturerat och lösningsorienterat i en komplex miljö.
Särskilda krav:Säkerhetsklassning krävs innan start.

Varför jobba hos oss?VIPAS AB erbjuder attraktiva anställningspaket för IT-konsulter, i enlighet med Teknikföretagens (Almega) kollektivavtal. Att arbeta med oss innebär möjligheter inom olika branscher, vilket ger dig flexibilitet och möjligheter till utveckling. Om du är drivande och redo att anta nya utmaningar, är VIPAS familjen för dig!
Du kommer att vara en del av ett innovativt team som driver framtiden inom telekom, fordon, detaljhandel och bank. Om du är redo att ta dig an utmanande projekt och växa i en banbrytande miljö, är detta möjligheten för dig!
Ansök nuTveka inte att kontakta oss på kumud@vipas.se
Observera: Ansök om du har Svensk medborgarskapeller ett arbetstillstånd.
Hur ansöker du:Intresserade kandidater uppmanas att skicka in sitt CV och personliga brev. Gå med oss och driv innovation på VIPAS AB!
Observera att vi rekryterar löpande, vilket innebär att uppdraget kan stängas innan sista ansökningsdatum. Om du är intresserad rekommenderar vi att du ansöker omedelbart!

Ansök nu

Requirements management expert in System development

Läs mer Jan 28
Join Our Team VIPAS AB as a Do you have what it takes to thrive in the vibrant world of IT consulting? VIPAS AB, a burgeoning company, proudly invites you to embark on your next engaging project as our
About VIPAS :
Imagine a world where your business technology perfectly aligns with your goals—efficient, scalable, and innovative. At VIPAS AB, that’s exactly what we strive to create. As an IT consulting company, we don’t just offer services; we deliver tailored solutions using cutting-edge technologies like Java and Python. Our team is well-versed in software development, DevOps, and engineering, bringing years of experience and expertise. Think of us as your trusted guide, leading your organization through the landscape of modern tech adoption, ensuring every step is taken with confidence and foresight.
Job Description:
Do you want to work in a technology-driven environment where your expertise in requirements management contributes to the development of next-generation systems? Our client, a global leader in innovation and digital transformation, is now seeking a consultant passionate about managing, analyzing, and breaking down complex requirements in a high-tech and safety-critical environment.
About the AssignmentAs a requirements management expert, you will play a central role in the development of systems driving technology for a smarter and more connected future. Your main focus will be to manage requirements throughout the development cycle – from gathering and analyzing stakeholder requirements to breaking down, specifying, and verifying system requirements.Key Responsibilities:

Manage and break down stakeholder requirements to ensure they meet safety and performance standards for the systems.



Conduct safety analyses (e.g., system impact assessments) and apply functional safety standards such as ISO26262 and ISO21434.



Work cross-functionally to drive requirements management and ensure that system requirements are implemented and validated to the highest standards.



Analyze and develop high-level system design, including defining interfaces, functional specifications, and performance requirements.



Triage system issues and identify root causes through functional analysis and testing.



Contribute to innovation by developing new ideas and improvements in processes and products.


Requirements:
At least four years of experience in requirements management within system development or related fields.
Experience with safety-critical systems in industries such as automotive, aerospace, or equivalent.
Knowledge and experience with standards like ISO26262 and ISO21434.
A master's degree in engineering, computer science, information systems, or a similar field.
Experience working in a large, matrix organization with multiple stakeholders.
Strong communication skills, both written and verbal, as well as experience interacting with senior leaders.
Customer-facing experience is an advantage.

Why Join Us?

Vipas AB offers attractive employment packages for IT consultants, aligned with the Teknikföretagen (Almega) collective agreement. Clients Working with us provides opportunities in diverse industries, allowing you flexibility and growth. If you’re driven and eager to face new challenges, join the VIPAS family.
You'll be part of an innovative team driving the future of telecom, Automotive, Retail, and Banking. If you're ready to take on challenging projects and grow your career in a cutting-edge environment, this is the opportunity for you!
Apply Now &Please; feel free to reach me at swathianantu@vipas.se &contact; me at +46760294155
Note: Please do apply if you have Sweden PR/ citizenship OR a Sweden work permit.
How to Apply:
Interested candidates are encouraged to apply by submitting their resume and cover letter. Join us in driving innovation in the VIPAS AB!

Please note! We offer continuously. That means that we sometimes remove the assignments before the deadline. If you are interested we recommend that you apply immediately.

Ansök nu

IT Process Specialist

Läs mer Mar 12
Vill du vara med och driva IT-processerna framåt i ett engagerat team där samarbete, struktur och förbättringsarbete står i fokus? Just nu söker vi en IT Process Specialist till vår kund inom försvarsindustrin.
Som konsult på Centric så får du en trygg anställning och samlar på dig värdefull arbetslivserfarenhet på uppdrag hos våra kunder. Din konsultchef stöttar dig i din utveckling där du hela tiden fyller på med nya erfarenheter och kunskaper. En utmärkt möjlighet att göra karriär.

Arbetsuppgifter

Du blir en del av ett Operational Service Management-team med åtta kollegor, där du tar ansvar för en eller flera IT-processer inom Group IT. Ditt uppdrag blir att säkerställa att processerna är dokumenterade, följs av organisationen och att de utvecklas kontinuerligt. Det innebär även att utbilda, följa upp och bidra till förbättringar i nära dialog med verksamheten.
Vi söker dig som både trivs med att samarbeta och som kan driva arbetet självständigt framåt. Rollen kräver operativ styrka, ett taktiskt tankesätt och en god förmåga att koordinera och strukturera.
Arbetstiden är helgfria vardagar 08.00–17.00 (flextid) samt beredskap 24/7 enligt schema.
I rollen som IT Process Specialist kommer du att:

-     Utveckla och förbättra IT-processer och procedurer

-     Ta fram utbildningsmaterial och genomföra utbildningar

-     Följa upp efterlevnad av processer

-     Skapa dashboards och rapporter

-     Hantera och analysera ärenden och trender

-     Koordinera och hantera incidenter enligt ITIL

-     Driva eskaleringar och hantera Major Incidents

-     Delta i revisioner och riskanalyser

-     Dokumentera och moderera möten

Din profil och kvalifikationer

För att lyckas i denna roll ser vi gärna att du har:

-     Erfarenhet av IT Service Management-processer (t.ex. Incident, Change, Problem, Service Request)

-     Generell IT-kunskap

-     Stark kommunikativ förmåga, både i tal och skrift, på svenska och engelska

-     Förmåga att koordinera och strukturera

-     Ett naturligt driv och intresse för ständiga förbättringar

-     God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Meriterande erfarenheter:

-     Verktyg som ServiceNow, JIRA och Confluence

-     Roller som Major Incident Manager, Change Manager, Problem Manager, Knowledge Manager

-     Erfarenhet av agilt arbetssätt och teamledning

-     Minst 2 års erfarenhet av arbete i Servicedesk

-     Certifiering inom ITIL version 3 eller 4
Rollen kräver att du genomgår och godkänns enligt gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För vissa befattningar kan krav på svenskt medborgarskap förekomma.
Vad vi erbjuder

Vi hjälper dig att nå dina personliga mål. Vi tycker nämligen att alla våra medarbetare hela tiden ska fortsätta att utvecklas, oavsett om de är juniorer eller har några år på nacken. Därför erbjuder vi alla våra konsulter kvalificerade utbildningar och certifieringar inom den senaste tekniken. Och inte nog med det – du som konsult får även lägga upp en individuell utbildningsplan utifrån dina speciella intresseområden, där vi tar notan för både studiematerial och certifieringar. Hos oss på Centric kommer du snabbt in i gemenskapen genom våra interna och externa aktiviteter där vi träffas och hittar på något roligt tillsammans.
Centric är ett IT-företag med ca 370 anställda, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. Vi specialiserar oss på uthyrning av generalister och förmedling av specialister samt erbjuder outsourcing och systemlösningar inom retail. Vi är medlem i Almega Kompetensföretagen och följer deras tecknade kollektivavtal med Unionen.
Christian Gidlöv
+46 734159383
Christian.Gidloev@centric.eu

Ansök nu

Projektledare sökes!

Läs mer Maj 16
Är det dags för dig att kliva in i rollen som IT-projektledare?
Du kommer projektleda allt som tillhör IT och det är därför viktigt att du har en gedigen erfarenhet av projektledning sedan tidigare. Du behöver ha en god förståelse för infrastruktur och vara den person som står stadigt när det är många förändringar på en gång. Att du är strukturerad i ditt arbete är en självklarhet.
Det är ett krav med tidigare erfarenhet av liknande projekt. Du behöver även tala och skriva både engelska och svenska flytande.
Omfattning: 100%
Uppdragets längd: Augusti till årsskiftet
Urval sker löpande, vänta inte med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Linköping från Linköpings kommun

Nedan visas andra jobb i Linköping från Linköpings kommun .

Sakkunnig inom utbildning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 20
Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!

Dina arbetsuppgifter 
I rollen som sakkunnig har du en central roll inom det systematiska kvalitetsarbetet och styrkedjan. Din huvuduppgift är att arbeta med utvecklings- och kvalitetsfrågor såsom statistikbearbetning, uppföljning och utvärdering. Du kommer att arbeta med olika utredningar, analyser, remissvar, statsbidragsansökningar- och återrapporteringar samt andra övergripande processer inom utbildningsförvaltningen. Du kommer att arbeta inom samtliga förvaltningens skolformer med tonvikt på grundskolan. Du är en av flera experter på att bereda tjänsteskrivelser till våra två utbildningsnämnder.

Arbetet är självständigt och du behöver vara trygg och självgående i din roll som sakkunnig. Du initierar samarbeten med andra medarbetare och chefer för att nå önskat resultat. Ditt arbete ställer krav på opartiskhet och saklighet och du behöver kunna ta till dig kunskap från exempelvis forskning, större utredningar eller propositioner som föregått lagändringar inom skolans område. Vidare behöver du vara trygg med att hantera komplexa datamängder genom statistikbearbetning och analys.

I rollen som sakkunnig arbetar du nära avdelningschefer och områdeschefer inom utbildningsförvaltningens olika verksamhetsformer.

Din arbetsplats
Avdelningen för verksamhetsstöd är en av stabsavdelningarna på det centrala förvaltningskontoret och ansvarar för övergripande resultat- och verksamhetsuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete. Avdelningens huvuduppdrag är att stödja olika nivåer i styrkedjan inom skolans systematiska kvalitetsarbete.

Inom avdelningen arbetar sakkunniga, utredare och andra specialister som har i uppdrag att stötta utbildningsförvaltningens verksamheter och ledning på olika sätt. Avdelningen har även ett processansvar för ärendeberedning till barn- och ungdomsnämnden och bildningsnämnden.

Vi finns på Apotekaregatan 13 C i stora och ljusa lokaler. Vi tillämpar flextidsavtal.

Du som söker
Vi söker dig med högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område, såsom exempelvis pedagogik, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap. Du har flerårig erfarenhet att självständigt genomföra analyser inom skolområdet och du har tidigare erfarenhet av offentlig förvaltning eller arbete i en politiskt styrd organisation. 

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete inom grundskolan. Har du arbetat som rektor inom grundskolan ses även det som meriterande.

Du är förtrogen med regleringar och styrdokument inom skolan. För tjänsten behöver du också ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet innebär mycket samarbete med andra samt dokumentation.

Det är även ett krav att du har B-körkort då det förekommer verksamhetsbesök i tjänsten.

För att bli framgångsrik i tjänsten vill vi att du är strukturerad samt självständigt planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån givna tidsramar. Det är viktigt att du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, förstår din roll samt ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du ser sakers långsiktiga betydelse och konsekvenser och har god förmåga att anpassa dina handlingar till detta. Du har god förmåga att förklara komplexa analyser på ett pedagogiskt och tydligt sätt samt att du är trygg med att arbeta målorienterat och har förmåga att leverera utifrån givna uppdrag.

Urval påbörjas efter sista ansökningsdag. I den här rekryteringen använder vi webbaserade personlighet- och problemlösningstester som en del av vår bedömning.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 15228

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev


Tillsammans formar vi framtidsstaden
Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.

Ansök nu

Sommarjobb och timvikariat inom socialpsykiatri

Skötare (inom psykiatrisk vård)
Läs mer Maj 19
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Denna annons är även kopplad till rekrytering för sommar- och timvikarier inom LSS, äldreomsorg och en generell annons. Det räcker med en inskickad ansökan för att vara aktuell i rekryteringsprocessen för de ovan nämnda avdelningar. I din ansökan har du möjlighet att lämna intresse för flera av våra verksamheter.

Dina arbetsuppgifter
Vill du ha ett meningsfullt sommarjobb?

Vi kan erbjuda dig ett varierande arbete i någon av våra verksamheter inom socialpsykiatrin. Du kommer bidra till att skapa bra dagar tillsammans för de medborgare i behov av stöd eller hjälp. Ingen dag är den andra lik.

I huvudsak består arbetet av att motivera till ett självständigt liv med en fungerande vardag, meningsfull sysselsättning och social gemenskap. Du kommer stödja individer med att skapa struktur och rutiner för att klara sin dagliga livsföring. Det kan innebära att vara ett stöd vid städ, tvätt, laga mat, betala räkningar och diska. Det kan även förekomma att stödja klienterna i personlig omvårdnad. Du kommer även vara ett stöd för individen i att utbyta tankar och ventilera eventuella svårigheter.

Du blir introducerad till verksamheten och till arbetsuppgifterna genom att gå bredvid ordinarie personal under ett antal introduktionspass samt genomföra en digital introduktionsutbildning. Efter genomförd utbildning i medicindelegering ingår även att ge färdigpackad medicin.

Din arbetsplats
Inom socialpsykiatrin erbjuder vi arbete inom verksamheter för vuxna och HVB-hem. Vi stöttar både äldre och unga vuxna med psykiska eller neuropsykiatriska funktionsvariationer samt personer med missbruk och social problematik. Vi har stödboenden, träningsboende och boendestöd.

På stödboenden erbjuder vi stöd, service och omvårdnad dygnet runt för att klienterna verktyg för att klara av sin vardag. Du kommer i ditt arbete stödja klienterna till ett självständigt liv (ESL). Det kan förekomma utåtagerande beteende, därför arbetar vi utifrån metoderna lågaffektivt bemötande och pedagogiskt förhållningssätt.

Inom socialpsykiatrins ungdomsverksamheter stödjer vi ungdomar och unga vuxna till att integreras i samhället, skapa förutsättningar till ett självständigt liv och att stärka deras egna förmågor. Detta innebär att ge stöd i aktiviteter i det dagliga livet såsom hushållssysslor och skolgång eller annan sysselsättning samt erbjuda sociala aktiviteter.

Som vikarie behöver du ha möjlighet att arbeta dagtid, kvällstid, helg och sovande jour. Sovande jour innebär att du sover på arbetsplatsen och vid behov är vaken delar av natten för att hjälpa och stötta klienterna. Vissa verksamheter har arbetstid vaken natt. Du som har tidigare erfarenhet av nattarbete inom vården eller kan börja introduceras till nattarbete tidigt under våren har möjlighet att arbeta vaken natt. Vi delar upp sommaren i två perioder. Du kan välja att arbeta under period 1 (v. 25-28), period 2 (v. 29-32), eller båda perioderna. Vi har också behov av timvikarier under våren.

Du som söker

Vi söker dig som lägst har slutförd och godkänd svensk gymnasial vård- och omsorgsutbildning alternativt slutförd och godkänd svensk gymnasieutbildning i kombination med minst ett (1) års vårderfarenhet.

Det är meriterande om du har en pågående eller slutförd svensk YH-utbildning som socialpedagog eller behandlingspedagog  eller universitetsutbildning inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socionom, psykolog, arbetsterapeut, sjuksköterska, läkare, logoped, arbetsterapeut eller fysioterapeut. 

För att arbeta hos oss behöver du vara minst 18 år med hänsyn till de uppgifter som ingår i arbetet. Du behöver även kunna utföra personlig omvårdnad hos alla klienter. 

Arbetet innefattar mycket kundkontakter och dokumentation, vilket innebär det är krav på att du har en god förmåga att kunna kommunicera muntligt och skriftligt i det svenska språket. Vi vill att du har god datorvana då arbetet till viss del innebär digital dokumentation.

I vissa verksamheter krävs det att du kan cykla och andra verksamheter kräver att du har körkort. För vissa verksamheter kan det även vara fördelaktigt att ha tillgång till egen bil.

Som person är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter och driver ditt arbete framåt. Du arbetar även bra tillsammans med andra människor och lyssnar och kommunicerar på ett tydligt sätt. Det är också viktigt att du har en empatisk förmåga som innebär att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation. 

För att säkerställa att alla kandidater har tillräckliga kunskaper i svenska genomför vi ett språktest som en del av urvalsprocessen. Testet ger alla sökande samma möjlighet att visa sina språkkunskaper, oavsett utbildningsbakgrund eller erfarenhet.

Välkommen med din ansökan!


Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta jobbvardstodomsorg@linkoping.se för att få hjälp. 

I denna rekrytering använder vi språktester. 

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 

Sysselsättningsgrad: Varierande

Ref. nr: 13926

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Ansök nu

Sommarjobb och timvikariat inom stöd, vård och omsorg

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Maj 19
Tjänsten är placerad inom Vård- och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg, hälso- och sjukvård, myndighetsutövning, beställning av insatser samt bedriver vård och omsorg i egen regi. Vi arbetar kvalitetsmedvetet och professionellt för att göra varje dag så bra som möjligt för Linköpingsbor som behöver oss.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
Är du passionerad om att ge vård och stöd till dem som behöver det mest? Hos oss får du möjlighet att göra en verklig skillnad i människors liv genom meningsfulla arbetsuppgifter.

Som vikarie kommer du att arbeta inom äldreomsorg eller LSS. Ditt arbete kommer att vara både varierande och utvecklande. Du bidrar till att skapa glädjefyllda dagar för medborgare som behöver stöd och hjälp.

Dina arbetsuppgifter innebär att du kommer att hjälpa människor i deras vardag. Det kan handla om att stötta vid vardagssysslor och personlig omvårdnad och hygien, samt att delta i och organisera sociala och fritidsaktiviteter. Varje dag kommer att erbjuda nya utmaningar, och din insats kommer att göra stor skillnad för de personer du arbetar med.

För att du ska känna dig trygg i dina arbetsuppgifter får du en grundlig introduktion. Du kommer att arbeta tillsammans med erfarna kollegor och delta i en digital introduktionsutbildning. Efter att ha genomgått utbildningen i medicindelegering kan du också få möjlighet att ge färdigpackad medicin.

Din arbetsplats
Vi har över 100 olika verksamheter som dagligen förbättrar och underlättar vardagen för våra medborgare. Här har du chansen att bidra och samtidigt samla värdefull erfarenhet.

Inom äldreomsorgen fokuserar vi på att stötta och vårda äldre individer. I din roll hjälper du den enskilde i vardagen med målet att stärka personens individuella förmågor. Du kommer att arbeta på något av våra vårdboenden, korttidsboenden, inom hemtjänsten eller på dagverksamheter.

Inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) arbetar vi med barn och vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning, autismspektrumtillstånd, förvärvade hjärnskador eller andra omfattande funktionshinder. Du kan bidra i miljöer som gruppbostäder, servicebostäder, korttidshem för barn och vuxna, fritidshem för barn och ungdomar med LSS-beslut, samt inom ledsagar- och avlösarservice.

Vi delar upp sommaren i två perioder, period 1 v.25-28 och period 2 v.29-32. I huvudsak har vi behov av vikarier för period 2 alternativt om man kan arbeta hela sommaren. Arbetstiderna varierar, men är mestadels dag-, kvälls- och helgarbete. I vissa verksamheter ingår sovande jour. För dig som trivs att arbeta nattetid finns fortsatt behov av nattvikarier.

Du som söker
För att trivas i denna roll är du en person som älskar att hjälpa andra och har ett genuint intresse för stöd, vård och omsorg.

Vi söker dig som lägst har en påbörjad eller slutförd svensk gymnasieutbildning alternativt avslutad och godkänd SFI D för arbete inom äldreomsorg eller LSS. Det är meriterande om din utbildning är inom barn- och fritid eller vård- och omsorg. Alternativt en YH-eller universitetsutbildning inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socionom, arbetsterapeut, sjuksköterska, läkare, logoped eller fysioterapeut. Det är även meriterande med tidigare erfarenhet från arbetslivet i form av praktik eller betalt arbete. 

För att arbeta inom socialpsykiatrin och/eller HVB-hem är det ett krav att du har en godkänd och slutförd svensk vård- och omsorgsutbildning eller har läst minst 60 högskolepoäng inom socialt arbete eller hälsovård. Alternativt krävs en annan svensk godkänd och slutförd gymnasieutbildning i kombination med minst ett års vårderfarenhet.

För att arbeta hos oss behöver du vara minst 18 år med hänsyn till de uppgifter som ingår i arbetet. Du behöver även kunna utföra personlig omvårdnad av alla brukare. 

Arbetet innefattar mycket kundkontakter och dokumentation, vilket innebär det är krav på att du har en god förmåga att kunna kommunicera muntligt och skriftligt i det svenska. Vi genomför därför ett språktest som en del av urvalsprocessen. Detta test säkerställer att alla sökande får samma möjlighet att visa sina språkkunskaper. Vi vill att du har god datorvana då arbetet till viss del innebär digital dokumentation.

I vissa verksamheter kan det vara nödvändigt att kunna cykla, medan andra kan kräva körkort. För vissa positioner kan det också vara en fördel att ha tillgång till egen bil.

Som person är du självgående och ansvarstagande, och du driver ditt arbete framåt. Du samarbetar väl med andra och kommunicerar tydligt. En empatisk förmåga är viktig, vilket innebär att du kan sätta dig in i andra människors perspektiv och situation..

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta jobbvardstodomsorg@linkoping.se för att få hjälp. 

I denna rekrytering använder vi språktester. 

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 

Sysselsättningsgrad: Varierande

Ref. nr: 13926

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev


Ditt engagemang gör oss bättre
Inom Linköpings kommun finns många möjligheter, massor av kunskap och olika ansvarsområden. Vi jobbar tillsammans där din ansvarskänsla är en värdefull drivkraft. Med ditt engagemang är du med och bidrar till att göra Linköping ännu bättre.

Ansök nu

Lärare i fritidshem till Tallboda- och Ekdungeskolan

Grundlärare, fritidshem
Läs mer Maj 23
Nytt
Vill du vara med och forma framtidens lärande i en trygg och glädjefylld skolmiljö? Hos oss gör du skillnad varje dag för barnens utveckling, gemenskap och livsglädje. Välkommen till Tallbodaskolorna!

Dina arbetsuppgifter
Utgångspunkten för dig som lärare i fritidshem är att arbeta med planering, undervisning, utvärdering och värdegrundsarbete utifrån läroplanen. Arbetet sker både självständigt och i samarbete med kollegor.

Som lärare i fritidshem ser du elevens hela skoldag som viktig och du samarbetar därför både med vårdnadshavare och kollegor kring eleven. Som en del i detta samarbetar även fritidshemmets och skolans verksamhet för att nå en högre måluppfyllelse och skapa bästa förutsättningar för varje elev. Du utgår från den elevgrupp du möter och förväntas skapa en varierande och utmanande undervisning. Att använda digitala verktyg är en naturlig del i din undervisning.  

Du främjar ett kollegialt lärande genom diskussion och reflektion vid såväl planerade som spontana tillfällen. För att gynna elevernas lärande, samt din egen och verksamhetens utveckling, tar du tillvara på olika professioners erfarenheter och kunskaper.

Din arbetsplats
Tallbodaskolorna har två skolor med ett gemensamt hjärta för lärande, trygghet, gemenskap och glädje! Här, i det naturnära Tallboda, arbetar vi för att varje elev ska få möjlighet att växa, utvecklas och lyckas i sin skolgång. Tallbodaskolorna består av Ekdungeskolan (F-3) och Tallbodaskolan (4-6), där cirka 420 elever och ett team på 60 medarbetare tillsammans skapar en var och inkluderande skolmiljö. Vi har en sammanhållen skolledning, administration och elevhälsa, vilket ger oss goda förutsättningar för samverkan och helhetsperspektiv i vårt arbete. 

På Tallbodaskolorna genomsyras verksamheten av trygghet och studiero, där vårt tvärprofessionella elevhälsoteam är en självklar del i det dagliga arbetet. Genom nära samarbete mellan elever, personal och vårdnadshavare skapar vi förutsättningar för starka relationer och en god gemenskap, något vi värderar högt. Vi tror på glädjefyllt lärande, där undervisningen håller hög kvalitet och kombineras med traditioner och aktiviteter som stärker gemenskapen. Luciafirande, skolavslutningar och vår årliga festival är några exempel på hur vi firar kreativitet och skolglädje tillsammans. 

Hos oss möts du av en engagerad skolorganisation som ständigt vill utveckling och vi söker dig som vill vara med på den resan! 

Du som söker
I första hand söker vi dig som har lärarlegitimation med behörighet i fritidshem. I andra hand söker vi dig med examensbevis eller slutförd utbildning till lärare i fritidshem. Alternativt är du i slutet av din utbildning till lärare i fritidshem. Det är meriterande om du har behörighet att undervisa i fler ämnen, utifrån verksamhetens behov.

Det är ett krav att du har erfarenhet som lärare i läroplansstyrt fritidshem, via praktik eller som anställd. Det är meriterande om du har jobbat som lärare i fritidshem under minst ett läsår. 

I din roll som lärare i fritidshem har du goda kunskaper om skolans uppdrag och är väl bekant med läroplanen (Lgr22) och övriga styrdokument. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (Lgr22) ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Du ansvarar för att varje elev kan använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt.

Som lärare i fritidshem är du en god förebild. Du har förmågan att anpassa din undervisning till eleverna och låter dem vara delaktiga i utformningen av undervisningen. På ett kvalitetsmedvetet sätt skapar du goda förutsättningar för elevens utveckling och lärande samt dokumenterar det. Du samarbetar väl med kollegor, vårdnadshavare och andra kontakter i samhället som förekommer i din yrkesroll.

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: 2025-08-04 eller enligt överenskommelse 

Anställningsform: Tillsvidareanställning 
För att tjänsten ska gälla tillsvidare måste lärarlegitimation uppvisas, fram till dess gäller visstidsanställning.

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 15188

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.
Du som har en utfärdad lärarlegitimation samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad lärare men ännu inte har ansökt om lärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg eller examensbevis. Är du under utbildning till lärare, bifoga nationellt resultatintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet.


Vi gör det möjligt för dig att lyckas
Med din insats kan vi nå större framgång tillsammans. Därför vill vi som arbetsgivare att du trivs och har de bästa förutsättningarna att lyckas med ditt uppdrag inom Linköpings kommun. Vi vill att du ska kunna utvecklas och nå din fulla potential!

Ansök nu

Elevassistent till anpassad grundskola och fritidshem

Elevassistent
Läs mer Maj 23
Nytt
Vill du göra skillnad för elever och skapa en meningsfull vardag i en naturnära skolmiljö? Hos oss bidrar du till utveckling, glädje och trygghet. Välkommen till oss!

Dina arbetsuppgifter
Som elevassistent i anpassad grundskola skapar du förutsättningar för elevernas utveckling och lärande, både kunskapsmässigt och socialt. Du jobbar elevnära med mindre grupper av elever i en miljö med stor variation och flexibilitet. Här får du vara med och skapa en givande och rolig skoldag utifrån elevernas olika behov. 

I ditt arbete ska du bidra till att läroplanens mål och intentioner förverkligas i verksamheten. I klassrummet kommer du, under lärares ledning, att arbeta både med enskilda elever och med grupper av elever. Det kan till exempel innebära att du under lektioner förtydligar lärarens instruktioner genom att till exempel använda tecken som stöd, AKK (alternativt kompletterande kommunikation) eller bildstöd. Det innebär också att du finns med och stödjer eleverna på raster och undervisningsfri tid och ger förutsättningar för delaktighet i lek, aktivitet och interaktion.

På fritidshemmet arbetar du i team tillsammans med kollegor för att ge eleverna en aktiv, rolig och innehållsrik fritidsvistelse, efter de mål som fritidshemmets läroplan beskriver. Du kommer således ha ett nära samarbete med övriga elevassistenter när du bidrar till att planera, genomföra och dokumentera det pedagogiska arbetet på fritidshemmet.

Arbetet i anpassad grundskola förutsätter att du kan vara fysiskt aktiv med elever både inomhus och utomhus. Fysiskt arbete med förflyttningar med hjälpmedel kan förekomma. Tjänsten innebär arbete i anpassad grundskola samt på fritidshemmet.

Din arbetsplats
Vi söker en elevassistenter till Bäckskolans eller Blästadsskolans anpassade grundskola, två skolor som erbjuder en stimulerande och naturnära miljö för både elever och personal.

Bäckskolan är en förskoleklass till år sex skola med både anpassad grundskola och grundskola, belägen vid den vackra Tinnerbäcken i Eklandskapet Tinnerö. Här finns en inspirerande skolmiljö med ett stort naturområde där skog och friluftsliv ligger inom bekvämt gångavstånd. Det skapar fantastiska möjligheter till ett varierat och lustfyllt lärande, både i klassrummet och på fritidshemmet.

Blästadsskolan är också en förskoleklass till år sex skola med anpassad grundskola och grundskola och har naturen precis runt hörnet, en perfekt plats för elever att växa och utvecklas i nära kontakt med sin omgivning. Från och med höstterminen har vi åtta elevgrupper, från flexgrupp till år 6 på Blästadsskolan. 

På Bäckskolan finns idag fyra elevgrupper i den anpassade grundskolan från flexgrupp, till år sex, där många elever även går på fritids efter skoltid. På Blästadsskolan finns åtta elevgrupper i år ett till sex inom den anpassade grundskolan och även här har flera elever en plats på fritidshem.

Vill du vara med och bidra till en meningsfull vardag där elevernas lärande och utveckling står i fokus? Då är du varmt välkommen att söka till oss!

Du som söker
Det är ett krav att du som söker har en avslutad gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en utbildning som elevassistent eller barnskötare från vuxenutbildning eller har gått Barn-och fritidsprogrammet på gymnasiet. 

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att jobba med barn i läroplansstyrd verksamhet som anställd, via praktik eller ideellt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att jobba i anpassad grundskola alternativt med elever med NPF, utåtagerande beteende eller andra behov av extra stöd. 

Vidare är det ett krav att du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (Lgra22) ska organisera och genomföra arbetet så att barnet får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Du ansvarar för att varje barn ska kunna använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt.

Det krävs att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig efter ändrade omständigheter och elevers olika behov samt att du kan hantera stressiga situationer på ett lugnt och stabilt sätt. Arbetet sker i nära samarbete med teamkollegor vilket gör att du behöver tycka om och vara bra på att samarbeta i team samt vara lyhörd, kommunikativ och flexibel i samspelet med kollegor. 

Som elevassistent ska du kunna bidra till att anpassa undervisningen efter barnens behov och låta dem vara delaktiga i utformningen av undervisningen. Du ska på ett kvalitetsmedvetet sätt bidra till att skapa goda förutsättningar för elevens utveckling och lärande. Du leder arbetet med barnen genom motivation, engagemang och delaktighet. Du behöver vara tydlig i ditt sätt att kommunicera och säkerställer att ditt budskap når fram. Du förväntas vara lyhörd för olika behov men även se till helheten och tar hänsyn till hela verksamheten.

I den här rekryteringsprocessen använder vi oss av tester i urvalet.

Övrig information
Tillträde: Snarast/efter överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 5

Ref. nr: 15217

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.


Vi gör det möjligt för dig att lyckas
Med din insats kan vi nå större framgång tillsammans. Därför vill vi som arbetsgivare att du trivs och har de bästa förutsättningarna att lyckas med ditt uppdrag inom Linköpings kommun. Vi vill att du ska kunna utvecklas och nå din fulla potential!

Ansök nu

Lärare i idrott och hälsa i åk 1-6 till Nygårdsskolan

Lärare i praktiska och estetiska ämnen
Läs mer Maj 23
Nytt
Är du en inspirerande idrottslärare som vill göra skillnad i Linköping? Nygårdsskolan söker en engagerad idrottslärare som vill bidra till en positiv och aktiv skolmiljö. Hos oss får du möjlighet att skapa meningsfulla relationer med eleverna, utveckla deras motoriska färdigheter, skapa rörelseglädje och bidra till elevernas välmående. Hos oss får du möjlighet att utveckla både elever och dig själv.

Välkommen till Nygårdsskolan!

Dina arbetsuppgifter
Utgångspunkten för dig som lärare är att arbeta med planering, undervisning, utvärdering och värdegrundsarbete utifrån läroplanen. Arbetet sker både självständigt och i samarbete med kollegor. 

Som lärare ser du elevens hela skoldag som viktig och du samarbetar därför både med vårdnadshavare och kollegor kring eleven. Som en del i detta samarbetar även skolans och fritidshemmets verksamhet för att nå en högre måluppfyllelse och skapa bästa förutsättningar för varje elev. Du utgår från den elevgrupp du möter och förväntas skapa en varierande och utmanande undervisning. I rollen som idrottslärare främjar du utveckling av elevernas motoriska förmågor såväl som sociala förmågor. Att använda digitala verktyg är en naturlig del i din undervisning.  

Du främjar ett kollegialt lärande genom diskussion och reflektion vid såväl planerade som spontana tillfällen. För att gynna elevernas lärande, samt din egen och verksamhetens utveckling, tar du tillvara på olika professioners erfarenheter och kunskaper.

Denna tjänst innebär undervisning i idrott och hälsa i åk 1-6. I denna roll kommer du även att ingå i skolans trygghetsteam. 

Tjänsten är ett vikariat och innebär tidsbegränsad anställning till och med 2026-08-06.

Din arbetsplats
Nygårdsskolan är en F-6 skola med idag cirka 300 elever, där de flesta har mångkulturell bakgrund. Skolan har nyrenoverade, fräscha lokaler och är belägen i stadsdelsområdet Skäggetorp. Skolan har en trivsam skolgård på cirka 14 000 kvadratmeter. Nya lekredskap finns för att främja lek, kreativitet, rörelse och samvaro. 

Skolan erbjuder fritids åt elever i årskurs F-3 och öppen fritidsverksamhet åt elever i årskurs 4-6. Vi har ett bemannat skolbibliotek med ett väl utbyggt bokbestånd, ett väl fungerande elevhälsoteam, omtyckt fritidshem och utvecklat miljöarbete på skolan. På Nygårdsskolan används idag kooperativt lärande i undervisningen 1-2 dagar i veckan vilket gynnar elevernas utveckling.

Nygårdsskolan präglas av ett mycket stort engagemang och hög grad av flexibilitet. Vår idé gällande kvalité utgör grunden för lärarens undervisningspotential, vi är måna om att ge våra medarbetare de rätta förutsättningarna för uppdraget. Vidare lägger vi stor kvalitativ vikt vid att samverkan mellan lärare, elever och vårdnadshavare fungerar väl. Vi anser att en hög kvalitet uppnås genom ett aktivt värdegrundsarbete och att skolans medarbetare oavsett arbetsuppgifter är delaktiga till att ta initiativ till både påverkan och analys av verksamheten. 



Du som söker
I första hand söker vi dig som har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i idrott och hälsa åk 1-6. I andra hand söker vi dig med slutförd lärarutbildning för idrott och hälsa åk 1-6. Alternativt är du i slutet av din utbildning till lärare i idrott och hälsa åk 1-6.

Det är ett krav att du har erfarenhet av arbete i läroplansstyrd skola via praktik eller som anställd. Det är meriterande om du har undervisat i idrott och hälsa årskurs 1-6 under minst ett läsår. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att sätta betyg alternativt dokumenterat elevers lärande under läsåret.

I din roll som lärare i årskurs 1-6 har du goda kunskaper om skolans uppdrag och är väl bekant med läroplanen (Lgr22) och övriga styrdokument. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (Lgr22) ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Du ansvarar för att varje elev kan använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt.

Som lärare i årskurs 1-6 är du en god förebild. Du har förmågan att anpassa din undervisning till eleverna och låter dem vara delaktiga i utformningen av undervisningen. På ett kvalitetsmedvetet sätt skapar du goda förutsättningar för elevens utveckling och lärande samt dokumenterar det. Du samarbetar väl med kollegor, vårdnadshavare och andra kontakter i samhället som förekommer i din yrkesroll.

 

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: 2025-08-07

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med  2026-08-06
För att tjänsten ska gälla tillsvidare måste lärarlegitimation uppvisas, fram till dess gäller visstidsanställning.

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 15159

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.
Du som har en utfärdad lärarlegitimation samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad lärare men ännu inte har ansökt om lärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg. Är du under utbildning till lärare, bifoga studieintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet.



Ditt engagemang gör oss bättre
Inom Linköpings kommun finns många möjligheter, massor av kunskap och olika ansvarsområden. Vi jobbar tillsammans där din ansvarskänsla är en värdefull drivkraft. Med ditt engagemang är du med och bidrar till att göra Linköping ännu bättre.

Ansök nu