Linköping: Strukturerad digitaliseringsstrateg som brinner för AI

Hitta ansökningsinfo om jobbet Strukturerad digitaliseringsstrateg som brinner för AI i Linköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Linköping inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Dina arbetsuppgifter

Ditt uppdrag är att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling och omställning av vår verksamhet, där verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering är en nyckelaktivitet.

Du kommer i rollen som objektledare verksamhet, tillsammans med en objektledare på IT-sidan, ansvara för att leda och samordna arbetet i vårt stödobjekt Förutsättningskapande teknik (FST). Arbetet sker inom ramen vår styr- och samverkansmodell för digitalisering. Objektet spänner över områdena digital arbetsplats, gemensamma IT-tjänster och IT-plattform. Tillsammans med de ansvariga för objektprodukterna, jobbar ni tillsammans med att utveckla och förvalta det som behövs för att skapa rätt tekniska förutsättningar för verksamheter och objekt.

I dialog med verksamheterna och vår it-avdelning fångar ni in och analyserar behov och krav, och tillsammans med IT-avdelningen och/eller extern it-leverantör finner ni sedan lösningar som matchar dessa behov. Du följer upp att leverans sker enligt den förvaltningsplan som ni tagit fram och rapporterar löpande till objektägare och styrgrupp.

Du kommer tillsammans med enhetens övriga objektledare arbeta med att vidareutveckla kommunens styr- och samverkansmodell för digitalisering som finns kopplat till vår verksamhet.

Uppdraget innehåller också rollen som kommunens AI-koordinator, där du förväntas driva och samordna AI-arbetet. Det innebär exempelvis att bistå de som driver AI-initiativ, verka för att höja kunskapen kring AI i kommunen och säkerställa samverkan med regionala aktörer samt AI Sweden/LiSP.

Några av dina viktiga arbetsuppgifter

Inspirera, utmana och vägleda kring utvecklingsarbete och digitalisering
Leda stödobjektet tillsammans med objektledare IT och övriga ansvariga
Samordning
Behovs- och kravanalys
Nyttokalkyl/realisering
Omvärldsanalys


Tillsammans med resten av enheten kommer du att få arbeta med en bredd av frågor och metoder som syftar till att driva utveckling och digitalisering ur ett helhetsperspektiv inom hela Linköpings kommun.

Din arbetsplats

Utvecklings- och digitaliseringsenheten ingår som en av enheterna i Kommunikations- och utvecklingsstaben, som är en del av Kommunledningsförvaltningen. Enheten arbetar kommunövergripande och har ansvaret för att styra, leda och samordna Linköpings kommuns digitala utvecklingsarbete samt för vår strategiska IT-styrning. Vi arbetar aktivitetsbaserat i Stadshuset och har rutiner för effektivt hybridarbete.  

Du som söker

Vi söker dig med relevant universitets- eller högskoleutbildning med arbetslivserfarenhet från att ha jobbat med både verksamhetsutveckling och utveckling/förvaltning av IT-system, antingen på verksamhets- eller IT-sidan. Du har flerårig och aktuell erfarenhet av att leda och coacha personal såväl som att utarbeta, verkställa och följa upp exempelvis objektplaner eller förvaltningsplaner.

Du har också god förståelse för grundläggande AI-koncept och aktuell AI-teknik, inklusive generativ AI. Du använder AI-verktyg i vardagen för att effektivisera arbetet och har erfarenhet av att leda eller delta i AI-relaterade projekt eller initiativ. Du är nyfiken på hur AI kan skapa konkret nytta i olika delar av verksamheten och har förmåga att omsätta idéer till praktiska förbättringar.

Meriterande erfarenheter:

Arbetat med PM3 eller annan styr- och samverkansmodell
Erfarenhet inom offentlig sektor/kommunal verksamhet
Förmåga att identifiera möjligheter med AI för att utveckla kommunens verksamhet


Som person är du strukturerad, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer vidare. Du har väldigt lätt att samarbeta med alla typer av människor och är uppmärksam och tillmötesgående. God kommunikativ förmåga är viktigt då du ska kunna diskutera frågeställningar med såväl tekniska specialister som personer utan teknikkunskap. Du har förmågan att se helheten i situationer och du behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker samt har förmågan att analysera och lösa komplexa situationer på bästa sätt även när det är högt tempo. Du är trygg i din ledarroll och genom ditt engagemang skapar du delaktighet hos medarbetarna som gör att ni tillsammans.

Urval kan ske löpande. Sista ansökningsdag är den 1 juni.

Tillsammans formar vi framtidsstaden

Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.

Kontaktpersoner
Petter Brusling, enhetschef. Tfn: 013-26 22 32. E-post: petter.brusling@linkoping.se

Mats Olsson, facklig företrädare Vision. Tfn: 013-20 60 84. E-post: mats.p.olsson@linkoping.se

Linda Olsson, facklig företrädare SSR. Tfn: 013-20 87 11. E-post: linda.olsson@linkoping.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Linköping som IT-strateg

Nedan visas andra jobb i Linköping som IT-strateg.

Junior projektledare till Saab Aeronautics

Läs mer Mar 27
Junior projektledare – starta din karriär i en unik och spännande miljö
Har du nyligen tagit examen inom maskinteknik, industriell ekonomi eller motsvarande och vill arbeta med projektledning och teknik? Saab Aeronautics söker nu en nyexaminerad junior projektledare med intresse för komplex teknik. Rollen är kopplad till ett talangprogram som ger dig den ultimata övergången mellan studier och arbetsliv, där du får möjlighet att växa och utvecklas inom projektledning i en tekniskt driven organisation.
Att jobba som junior projektledare hos Saab Aeronautics
Hos Saab får du en unik möjlighet där du kommer att stödja underhåll och utveckling av Gripen-systemet, såväl som att arbeta med projekt relaterade till ny utrustning och licenser. Du kommer att vara en del av ett team där både lokala projekt och internationella projekt.
Som junior projektledare kommer du att stötta seniora projektledare och vara en del av arbetet med att skapa lösningar och dokumentation som är avgörande för verksamhetens framgång. Denna roll ger dig en närhet till både teoretiska och praktiska aspekter av tekniska projekt.
Vad vi söker

Utbildning: Civilingenjörsexamen, gärna inom maskinteknik, industriell ekonomi eller elektroteknik. Hårdvarunära teknik är ett plus.


Tekniskt intresse: Du har ett starkt intresse för teknik och förståelse för tekniska sammanhang.


Personlighet: Du är självsäker, trygg i dig själv och har en naturlig fallenhet för att ta ansvar. Du trivs i en miljö där du får stötta och lära av mer seniora kollegor.


Kompetenser: Du har goda kunskaper i svenska och engelska samt är bekväm med att arbeta i tekniska miljöer.


Personliga egenskaper: Vi söker någon som är kommunikativ och har lätt för att samarbeta i team.


Att vara konsult på Nexer Tech Talent
Nexer Tech Talent är specialister på att ge unga techtalanger den ultimata starten på arbetslivet. För denna roll kommer du att bli anställd av Nexer Tech Talent men arbeta hos Saab Aeronautics i Linköping med start till sommaren. Du får ta del av ett skräddarsytt utbildningsprogram som hjälper dig att utveckla och fördjupa dina tekniska kunskaper inom områden som AI, Cloud och cybersäkerhet. Du kommer också att få kompetensutveckling inom ledarskap och personlig utveckling.
Som konsult kommer du att ha en mentor hos Saab samt en konsultchef på Nexer Tech Talent som coachar och stöttar dig genom hela uppdraget. Du kommer att delta i gemensamma aktiviteter som föreläsningar, afterwork och lunchträffar med andra konsulter. Efter ett framgångsrikt genomfört konsultuppdrag finns det goda chanser att bli erbjuden en anställning hos Saab.
Plats: Uppdraget är baserat i Linköping.
Ansökan
Låter detta som något för dig? Vi rekryterar löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Om du har frågor eller funderingar, kontakta Tech Recruiter Olivia Holm på olivia.holm@nexergroup.com.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Om Nexer Tech Talent
Nexer Tech Talent är en del av Nexer Group, ett techbolag med djupa rötter i svenskt entreprenörskap och innovation. Tillsammans är vi över 2500 medarbetare i 15 länder och har i mer än 35 år hjälpt våra kunder att ligga steget före både strategiskt, teknologiskt och kommunikativt.

Ansök nu

Kravhantering för avancerade flygsystem - Linköping

Läs mer Feb 3
Gå med i vårt team på VIPAS AB!

Har du vad som krävs för att lyckas i den dynamiska IT-konsultbranschen?
VIPAS AB är ett växande företag som söker engagerade och drivna talanger till vårt nästa spännande projekt. Som en del av vårt team får du möjligheten att utvecklas, arbeta med innovativa lösningar och bidra till vår gemensamma framgång.
Är du redo att ta nästa steg i din karriär? Välkommen att bli en del av VIPAS AB!

Om VIPAS:
Föreställ dig en värld där din IT-struktur är sömlöst anpassad till dina affärsmål – effektiv, skalbar och innovativ. På VIPAS AB är det precis vad vi skapar.
Som ett ledande IT-konsultföretag levererar vi skräddarsydda lösningar med den senaste tekniken, inklusive Java och Python. Vårt erfarna team inom mjukvaruutveckling, DevOps och systemarkitektur hjälper dig att navigera det moderna tekniklandskapet med trygghet och strategisk framåtblick.
Oavsett om du behöver optimera befintliga system eller utveckla nästa generations digitala plattform, är vi din partner för långsiktig framgång. Låt oss ta din verksamhet till nästa nivå.

Jobbeskrivning:
Vi söker en engagerad Stakeholder Requirement Manager till vår kund i Linköping. Uppdraget erbjuder dig en möjlighet att arbeta med avancerade system och kravhantering för några av världens mest komplexa produkter, som Gripen och dess stöd- och träningssystem.Om uppdraget.
I denna roll blir du en nyckelperson i arbetet med kravförvaltning och verifieringsrapportering, både internt och gentemot kunder samt den militära flyginspektionen (FLYGI). Du kommer att ingå i ett team om 7–8 personer och tillsammans säkerställer ni att kund- och myndighetskrav hanteras och rapporteras på ett strukturerat sätt.Arbetsuppgifter inkluderar:Kravhantering i databas samt framtagning och uppdatering av kravspecifikationer.
Hantering av verifieringsinformation för produkt-, luftvärdighets- och kontraktskrav.Utveckling av metoder för verifieringsrapportering internt och till kunder och FLYGI.Stöttning av organisationen i kravrelaterade frågor.
Administration av verifieringsrapporter och kommunikation med kunder och myndigheter.I rollen är du proaktiv, initiativtagande och bidrar till att upprätthålla ett positivt arbetsklimat i gruppen.Krav:
För att lyckas i uppdraget ser vi att du har:
-Minst 3–5 års erfarenhet av kravhantering, systemutveckling eller arbete med databaser.-Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.-Erfarenhet av objekts- eller relationsdatabaser, exempelvis IBM Doors (meriterande).-Goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Word och Excel.-Förmåga att arbeta strukturerat och lösningsorienterat i en komplex miljö.
Särskilda krav:Säkerhetsklassning krävs innan start.

Varför jobba hos oss?VIPAS AB erbjuder attraktiva anställningspaket för IT-konsulter, i enlighet med Teknikföretagens (Almega) kollektivavtal. Att arbeta med oss innebär möjligheter inom olika branscher, vilket ger dig flexibilitet och möjligheter till utveckling. Om du är drivande och redo att anta nya utmaningar, är VIPAS familjen för dig!
Du kommer att vara en del av ett innovativt team som driver framtiden inom telekom, fordon, detaljhandel och bank. Om du är redo att ta dig an utmanande projekt och växa i en banbrytande miljö, är detta möjligheten för dig!
Ansök nuTveka inte att kontakta oss på kumud@vipas.se
Observera: Ansök om du har Svensk medborgarskapeller ett arbetstillstånd.
Hur ansöker du:Intresserade kandidater uppmanas att skicka in sitt CV och personliga brev. Gå med oss och driv innovation på VIPAS AB!
Observera att vi rekryterar löpande, vilket innebär att uppdraget kan stängas innan sista ansökningsdatum. Om du är intresserad rekommenderar vi att du ansöker omedelbart!

Ansök nu

Requirements management expert in System development

Läs mer Jan 28
Join Our Team VIPAS AB as a Do you have what it takes to thrive in the vibrant world of IT consulting? VIPAS AB, a burgeoning company, proudly invites you to embark on your next engaging project as our
About VIPAS :
Imagine a world where your business technology perfectly aligns with your goals—efficient, scalable, and innovative. At VIPAS AB, that’s exactly what we strive to create. As an IT consulting company, we don’t just offer services; we deliver tailored solutions using cutting-edge technologies like Java and Python. Our team is well-versed in software development, DevOps, and engineering, bringing years of experience and expertise. Think of us as your trusted guide, leading your organization through the landscape of modern tech adoption, ensuring every step is taken with confidence and foresight.
Job Description:
Do you want to work in a technology-driven environment where your expertise in requirements management contributes to the development of next-generation systems? Our client, a global leader in innovation and digital transformation, is now seeking a consultant passionate about managing, analyzing, and breaking down complex requirements in a high-tech and safety-critical environment.
About the AssignmentAs a requirements management expert, you will play a central role in the development of systems driving technology for a smarter and more connected future. Your main focus will be to manage requirements throughout the development cycle – from gathering and analyzing stakeholder requirements to breaking down, specifying, and verifying system requirements.Key Responsibilities:

Manage and break down stakeholder requirements to ensure they meet safety and performance standards for the systems.



Conduct safety analyses (e.g., system impact assessments) and apply functional safety standards such as ISO26262 and ISO21434.



Work cross-functionally to drive requirements management and ensure that system requirements are implemented and validated to the highest standards.



Analyze and develop high-level system design, including defining interfaces, functional specifications, and performance requirements.



Triage system issues and identify root causes through functional analysis and testing.



Contribute to innovation by developing new ideas and improvements in processes and products.


Requirements:
At least four years of experience in requirements management within system development or related fields.
Experience with safety-critical systems in industries such as automotive, aerospace, or equivalent.
Knowledge and experience with standards like ISO26262 and ISO21434.
A master's degree in engineering, computer science, information systems, or a similar field.
Experience working in a large, matrix organization with multiple stakeholders.
Strong communication skills, both written and verbal, as well as experience interacting with senior leaders.
Customer-facing experience is an advantage.

Why Join Us?

Vipas AB offers attractive employment packages for IT consultants, aligned with the Teknikföretagen (Almega) collective agreement. Clients Working with us provides opportunities in diverse industries, allowing you flexibility and growth. If you’re driven and eager to face new challenges, join the VIPAS family.
You'll be part of an innovative team driving the future of telecom, Automotive, Retail, and Banking. If you're ready to take on challenging projects and grow your career in a cutting-edge environment, this is the opportunity for you!
Apply Now &Please; feel free to reach me at swathianantu@vipas.se &contact; me at +46760294155
Note: Please do apply if you have Sweden PR/ citizenship OR a Sweden work permit.
How to Apply:
Interested candidates are encouraged to apply by submitting their resume and cover letter. Join us in driving innovation in the VIPAS AB!

Please note! We offer continuously. That means that we sometimes remove the assignments before the deadline. If you are interested we recommend that you apply immediately.

Ansök nu

IT Process Specialist

Läs mer Mar 12
Vill du vara med och driva IT-processerna framåt i ett engagerat team där samarbete, struktur och förbättringsarbete står i fokus? Just nu söker vi en IT Process Specialist till vår kund inom försvarsindustrin.
Som konsult på Centric så får du en trygg anställning och samlar på dig värdefull arbetslivserfarenhet på uppdrag hos våra kunder. Din konsultchef stöttar dig i din utveckling där du hela tiden fyller på med nya erfarenheter och kunskaper. En utmärkt möjlighet att göra karriär.

Arbetsuppgifter

Du blir en del av ett Operational Service Management-team med åtta kollegor, där du tar ansvar för en eller flera IT-processer inom Group IT. Ditt uppdrag blir att säkerställa att processerna är dokumenterade, följs av organisationen och att de utvecklas kontinuerligt. Det innebär även att utbilda, följa upp och bidra till förbättringar i nära dialog med verksamheten.
Vi söker dig som både trivs med att samarbeta och som kan driva arbetet självständigt framåt. Rollen kräver operativ styrka, ett taktiskt tankesätt och en god förmåga att koordinera och strukturera.
Arbetstiden är helgfria vardagar 08.00–17.00 (flextid) samt beredskap 24/7 enligt schema.
I rollen som IT Process Specialist kommer du att:

-     Utveckla och förbättra IT-processer och procedurer

-     Ta fram utbildningsmaterial och genomföra utbildningar

-     Följa upp efterlevnad av processer

-     Skapa dashboards och rapporter

-     Hantera och analysera ärenden och trender

-     Koordinera och hantera incidenter enligt ITIL

-     Driva eskaleringar och hantera Major Incidents

-     Delta i revisioner och riskanalyser

-     Dokumentera och moderera möten

Din profil och kvalifikationer

För att lyckas i denna roll ser vi gärna att du har:

-     Erfarenhet av IT Service Management-processer (t.ex. Incident, Change, Problem, Service Request)

-     Generell IT-kunskap

-     Stark kommunikativ förmåga, både i tal och skrift, på svenska och engelska

-     Förmåga att koordinera och strukturera

-     Ett naturligt driv och intresse för ständiga förbättringar

-     God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Meriterande erfarenheter:

-     Verktyg som ServiceNow, JIRA och Confluence

-     Roller som Major Incident Manager, Change Manager, Problem Manager, Knowledge Manager

-     Erfarenhet av agilt arbetssätt och teamledning

-     Minst 2 års erfarenhet av arbete i Servicedesk

-     Certifiering inom ITIL version 3 eller 4
Rollen kräver att du genomgår och godkänns enligt gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För vissa befattningar kan krav på svenskt medborgarskap förekomma.
Vad vi erbjuder

Vi hjälper dig att nå dina personliga mål. Vi tycker nämligen att alla våra medarbetare hela tiden ska fortsätta att utvecklas, oavsett om de är juniorer eller har några år på nacken. Därför erbjuder vi alla våra konsulter kvalificerade utbildningar och certifieringar inom den senaste tekniken. Och inte nog med det – du som konsult får även lägga upp en individuell utbildningsplan utifrån dina speciella intresseområden, där vi tar notan för både studiematerial och certifieringar. Hos oss på Centric kommer du snabbt in i gemenskapen genom våra interna och externa aktiviteter där vi träffas och hittar på något roligt tillsammans.
Centric är ett IT-företag med ca 370 anställda, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. Vi specialiserar oss på uthyrning av generalister och förmedling av specialister samt erbjuder outsourcing och systemlösningar inom retail. Vi är medlem i Almega Kompetensföretagen och följer deras tecknade kollektivavtal med Unionen.
Christian Gidlöv
+46 734159383
Christian.Gidloev@centric.eu

Ansök nu

Projektledare sökes!

Läs mer Maj 16
Är det dags för dig att kliva in i rollen som IT-projektledare?
Du kommer projektleda allt som tillhör IT och det är därför viktigt att du har en gedigen erfarenhet av projektledning sedan tidigare. Du behöver ha en god förståelse för infrastruktur och vara den person som står stadigt när det är många förändringar på en gång. Att du är strukturerad i ditt arbete är en självklarhet.
Det är ett krav med tidigare erfarenhet av liknande projekt. Du behöver även tala och skriva både engelska och svenska flytande.
Omfattning: 100%
Uppdragets längd: Augusti till årsskiftet
Urval sker löpande, vänta inte med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Linköping från AS&B Executive AB

Nedan visas andra jobb i Linköping från AS&B Executive AB .

Enhetschef inom Geodata och datadriven transformation

Teknisk chef, kommun
Läs mer Maj 7
Linköpings kommun står inför en spännande förflyttning – från traditionellt arbetssätt till ett mer datadrivet och proaktivt samhällsbyggande. Nu söker vi en förändringsdriven enhetschef till Geodataenheten som vill leda utvecklingen där geografisk information och smart dataanvändning blir avgörande verktyg för framtidens beslut.

Dina arbetsuppgifter

Som chef för Geodataenheten i Linköpings kommun får du ett spännande uppdrag där du leder en verksamhet i arbetet mot att bli en verksamhetsnära, datadriven partner inom samhällsbyggnad. Med ansvar för personal, budget och uppföljning leder du både det dagliga operativa arbetet och långsiktig förändring. Du arbetar aktivt med att forma arbetssätt, utveckla digitala verktyg och skapa förutsättningar för samverkan – både inom enheten och med andra delar av kommunen. Ett viktigt fokus är att skapa engagemang och förståelse hos olika parter för hur geodata och GIS bidrar till förvaltningens kärnverksamhet och hur kommunen kan nyttja geografisk information och smart dataanvändning för en mer effektiv och kvalitetssäkrad samhällsbyggnad. Du har en nyckelroll i att stärka förståelsen för geodata som strategiskt verktyg och i arbetet med att säkerställa de tekniska förutsättningarna som krävs för att driva den här utvecklingen vidare.

Din arbetsplats

Geodataenheten är en del av Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens utvecklingsstab och består av 14 GIS- och mätningsingenjörer. Här arbetar en erfaren, kompetent och serviceinriktad grupp med stark sammanhållning. Enheten stödjer hela kommunkoncernen med geografiska tjänster, analysunderlag och teknisk support, och bidrar direkt till hållbar och effektiv samhällsutveckling. Tekniken är i framkant – bland annat används moderna verktyg som ArcGIS och FME – och stora steg har tagits mot automatisering och integration av geografisk information i kommunens övriga systemmiljö. Just nu genomförs pilotprojekt tillsammans med Google för att utveckla AI-baserad analys. Du kommer in i en fas där teknikskifte ska förenas med nya arbetssätt – där din enhet spelar en avgörande roll i detta arbete. 

Du som söker

Vi söker dig som är en trygg chef och ledare med goda erfarenheter av att leda i förändring. Du har högskoleexamen inom GIS, systemvetenskap, informationsteknik eller liknande, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet inom området. Du har kunskap om datadrivna arbetssätt, projektledning och verksamhetsstyrning. Det är meriterande om du har arbetat som GIS-ingenjör men det är inget krav. För att lyckas i rollen behöver du också ha förståelse för hur geodata kan bidra till en digital samhällsutveckling, gärna med erfarenhet av ArcGIS eller liknande GIS-verktyg.

Som person är du modig och förändringsorienterad – du ser möjligheter i nya arbetssätt och motiverar andra att följa med. Du leder med engagemang, skapar delaktighet och är en tydlig samordnare som får människor att arbeta mot gemensamma mål. Du är analytisk, gillar komplexa frågor och har lätt för att bryta ner problem och hitta lösningar. Samtidigt är du lyhörd och bra på att samarbeta – du kommunicerar öppet och konstruktivt, även i utmanande lägen. Du har god självinsikt och vågar agera även när det blåser. Att samverka och bidra i ett teamarbete är din grej och något som du är bra på. 

Övrig information

När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: Heltid

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 15085

Sista ansökningsdag: 1 juni 2025

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Tillsammans formar vi framtidsstaden

Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.

Ansök nu

IT-säkerhetsansvarig till Linköpings kommun

IT-säkerhetschef/IT security manager
Läs mer Maj 9
Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska ledning.

På kommunledningsförvaltningen välkomnas du av en förvaltning med god kompetens och av drivande och hjälpsamma kollegor som betonar hur meningsfullt det är att få driva utvecklingen för hela Linköping.

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter

Linköpings kommun håller på att se över och stärka upp styrning och arbetssätt i vår informations- och it-säkerhetsorganisation. Vi har etablerat en helt ny roll och behöver någon som ska leda och utveckla arbetet med strategisk it-säkerhet. Tillsammans med Informationssäkerhetsansvarig håller ni ihop informations- och it-säkerhetsarbetet i kommunen.

Ditt uppdrag som it-säkerhetsansvarig är att leda, prioritera och samordna det kommunövergripande it-säkerhetsarbetet. Med ett helhetsperspektiv och en lösningsorienterad inställning skapar du tillsammans med kommunens it-avdelning förutsättningar för vår kommuns utveckling och ett effektivt vidmakthållande av våra miljöer. Du har en central roll i att både kravställa och säkerställa att kommunen har säkra och robusta it-miljöer och tjänster. Samtidigt arbetar du tillsammans med utpekade roller i kommunens olika verksamheter, för att öka säkerhetsmedvetenheten och över tid etablera en god informationssäkerhetskultur.

Några av de viktiga arbetsuppgifterna:

ansvara för att följa upp och utvärdera att beslutade säkerhetsåtgärder följer uppsatta regelverk
utveckla och upprätthålla kommunövergripande metoder och rutiner inom området utifrån fastställd styrdokumentation
ansvara för och ställa krav på en god säkerhetsmedvetenhet och informationssäkerhetskultur på såväl individnivå, förvaltningsnivå samt inom ramen för kommunens styr- och samverkansmodell (pm3)
utforma gemensamma rutiner bl.a. för incidenthantering samt utforma mål som stödjer kraven på detta
tillsammans med Informationssäkerhetsansvarig ansvara för att upprätthålla en ständigt aktuell kommunövergripande bild över informationssäkerhetsrisker och sårbarheter
samarbeta med olika intressenter, såväl inom som utanför organisationen, för att nå gemensamma mål inom området
delta i kommunens centrala krisledning (kopplat till beredskapsfrågor)

Din arbetsplats

Enheten för Utveckling och digitalisering ingår som en av enheterna i Kommunikations- och utvecklingsstaben, som är en del av Kommunledningsförvaltningen. Enheten arbetar kommunövergripande och har ansvaret för att styra, leda och samordna Linköpings kommuns utvecklingsresa samt för vår strategiska IT-styrning. Enheten har nyligen fått ett utökat ansvar för IT-säkerhet (inkl. den informella säkerheten ur ett informationssäkerhetsperspektiv).

Arbetsplatsen är i Stadshuset.

Du som söker

Vi söker dig med relevant högskoleutbildning inom it-säkerhet eller med motsvarande kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren bedömer likvärdiga. Du har gedigen erfarenhet av att arbeta med it-säkerhet och har tidigare arbetat med att implementera säkerhetslösningar i en organisation, gärna i en ledande roll. Vi förväntar oss också kompetens och erfarenhet av att ha arbetat med ISO27001/2 och CIS controls.

Vi hoppas även att du har erfarenhet av kommunikation, uppföljning och styrning av verksamhet, då detta är en strategisk roll.

Det är meriterande om du har:

Certifieringar inom informations- och it-säkerhet såsom CISSP eller liknande
Erfarenhet av att arbeta med olika säkerhetsramverk och standarder såsom NIST Cybersecurity Framework
Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor eller annan samhällsviktig verksamhet med regulatoriska krav på informationssäkerhet


Personliga egenskaper vi värdesätter är att du är strategisk, analytisk och har en stark problemlösningsförmåga samt har lätt för att samarbeta med andra kompetenser. Du är även ansvarsfull, noggrann och har förmågan att kommunicera komplexa säkerhetskoncept på ett enkelt och förståeligt sätt. Om du trivs med att arbeta i en föränderlig miljö, där du får möjlighet att bidra till en säkrare digital framtid samtidigt som du får vara med och etablera en ny roll, är detta rätt uppdrag för dig.

Tjänsten kommer att genomgå en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Om Linköpings kommun

Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Kontaktpersoner

Conny Besterman, Rekryteringskonsult, AS&B Tfn: 0706 - 18 11 62. E-post conny.besterman@asb-executive.se

Petter Brusling, Enhetschef. Tfn:013-262232. E-post: petter.brusling@linkoping.se

Mats Olsson, Facklig företrädare Vision. Tfn: 013-206084

Linda Olsson, Facklig företrädare SSR. Tfn: 013-208711 E-post: linda.olsson@linkoping.se

Välkommen med sin ansökan senast den 1 juni. Urval kommer att ske löpande.

Ansök nu

Sektionschef till Sigma Industry East

Gruppchef, teknik
Läs mer Maj 14
Vill du kombinera tekniskt ledarskap med affärsutveckling? Vi söker dig som vill leda ett ingenjörsteam, driva försäljning och utveckla vår verksamhet inom automation och elkonstruktion i Östergötland.

Hos oss får du möjlighet att påverka – både strategiskt och operativt.

Om Sigma Industry East

Sigma Industry East är ett växande konsultföretag med rötterna i Sigma-gruppen, som grundades 2022. Sigma Industry East ingår som ett av sju dotterbolag i Sigma Industry East/North Group. Gruppen startades 2014 och har sedan dess gått från 0 till knappt 500 anställda fördelade på nio kontor i mellersta och norra Sverige. Under det senaste året har Sigma Industry East expanderat kraftigt med nya tjänsteområden och kundsamarbeten, vilket lett till en imponerande omsättningstillväxt. Med runt 45 anställda har Sigma Industry East också blivit hyllat för sitt fokus på kvalitet, och vunnit utmärkelser som ett av Sveriges bäst välskötta företag två år i rad. Dessutom har vi rankats bland topp 10 i landet när det gäller medarbetartrivsel.

Bolaget tror på ett ledarskap som bygger på närvaro, värme, energi och passion. På Sigma Industry East arbetar du i en miljö där teknik, affär och människa möts – och där man ständigt strävar efter att göra saker lite bättre.

Om rollen

Som sektionschef har du ett affärsdrivande ansvar för en konsultverksamhet inom el/automation och industriell IT/produktions-IT med arbetsfält i Östergötland. Du leder ett kompetent team av ca 12 konsulter inom området och driver verksamhetens tillväxt genom försäljning, rekrytering och kundutveckling. Vi ser en stor potential inom området med fina tillväxtmöjligheter. Rollen kombinerar tekniskt ledarskap med affärsutveckling. Du har ett helhetsansvar för teamets resultat, projektens bemanning och utveckling, men också för att skapa och vårda kundrelationer. Du jobbar nära både kund och kollegor för att matcha rätt kompetens till rätt uppdrag och skapa branschbäst leverans.

Sigma Industry East är ett entreprenöriellt bolag där beslut tas nära och i verksamheten – vilket ger dig stor möjlighet att påverka riktning, rekrytering och strategier. Om du vill kan du kombinera rollen med egen leverans av tekniska uppdrag inom ditt expertområde.

Dina huvudsakliga ansvarsområden:

- Driva försäljning och utveckla nya kundrelationer

- Leda och ansvara för teamets bemanning och beläggning

- Ansvara för sektionens resultat, tillväxt och kvalitet

- Utveckla och genomföra strategiska planer för affär och verksamhet

- Attrahera morgondagens kollegor för att bygga en stark konsultgrupp

Du har:

- Ingenjörsexamen inom el, automation eller liknande

- Flera års erfarenhet av tekniska uppdrag inom automation, gärna från produktion

- Tidigare erfarenhet av konsultrollen eller ledande roller som projektledare, uppdragsledare eller gruppchef

Du är:

- Affärsdriven, lösningsorienterad och trygg i tekniska dialoger

- Kommunikativ och trivs i en roll med både medarbetare och kunder

- Strukturerad och van att arbeta mot uppsatta mål

Du vill:

- Bygga, påverka och utveckla människor, affärer och teknik

Placeringsort: Linköping

Ansök gärna redan idag – vi arbetar med löpande urval, men ser helst att vi fått din ansökan senast den 1 juni.

Sigma Industry East samarbetar med AS&B Executive i denna rekrytering. För mer information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Veronika Otterborg, veronika.otterborg@asb-executive.se, 070-568 82 66.

Ansök nu

IT-arkitekt/lösningsarkitekt till Linköpings kommun

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Maj 1
Var med och skapa verklig samhällsnytta tillsammans med oss på Linköpings kommun. Här får du möjlighet att arbeta med innovativa IT-lösningar som gör skillnad för både invånare och medarbetare i en dynamisk och framåtblickande organisation.

Dina arbetsuppgifter

Vill du vara med och skapa moderna, användarvänliga lösningar som förenklar vardagen för Linköpingsbor och våra medarbetare? Då har vi ett spännande uppdrag för dig! Vi erbjuder en tjänst där du får använda din passion för lösningsarkitektur till att utveckla lösningar för en modern och effektiv kommun. Var med och identifiera nya möjligheter genom omvärldsbevakning och analys av användarbehov tillsammans med oss på Linköpings kommun.

Din huvudsakliga roll kommer att vara som lösningsarkitekt. I arbetet kommer du att använda vår referensarkitektur, som du också kommer att vara med och vidareutveckla. Utifrån krav och behov utvecklar du lösningar som i sin tur levereras som tjänster till verksamheten. Det kan handla om allt från nya e-tjänster för medborgare till effektivisering av interna processer genom smarta verksamhetssystem, där ditt arbete bidrar till både ökad nytta och god resurshantering. I arbetet ingår att framställa lösningsarkitektur, vilket inkluderar kostnadskalkylering, kommunicera med mjukvaruutvecklare, delta i utformning av tjänsteinnehåll och av leveransmodell samt upphandlingsprocess. Du har en viktig roll i projektet från idé-stadie fram till att systeminförande genomförts och acceptanstester godkänts. 

Du arbetar i team med kollegor inom IT och verksamhetsrepresentanter samt har stöd av våra Service Management-processer som följer ITILs ramverk. Hos oss får du stöd från erfarna mentorer, kollegor och chefer.

Din arbetsplats

LKDATA är en växande organisation som strävar efter att kombinera IT-expertis med kommunal verksamhet. Tillsammans med vårt team av över 100 kollegor, ansvarar vi för att säkra en stabil och modern IT-miljö som spänner över många olika tekniker och plattformar,för över 10 000 användare.

Vi erbjuder en trivsam arbetsplats där du får prova nya saker, ha frihet under ansvar samt i hög grad påverka och se hur ditt arbete gör en verklig skillnad för verksamheten. Du blir en del av ett engagerat och kompetent team där vi stöttar varandra och delar kunskap. Vi gillar utveckling och hos oss får du utvecklas genom de kurser vi erbjuder och att växa i ditt ansvar. Vi har moderna lokaler i Ebbepark och samarbetsplattformen Google Workspace som tillsammans stödjer flexibelt och kreativt arbetssätt. Här erbjuds du möjlighet till distansarbete och en god balans mellan arbete och fritid.

Linköping befinner sig i en spännande fas av digital utveckling och utsågs hösten 2023 till den mest innovativa staden i Europa av iCapital Award. Vi är i framkant av digital transformation och arbetar aktivt med att utveckla nya arbetssätt och IT-stöd. Hos oss får du vara med och driva denna utveckling framåt och bidra till att skapa en modern och effektiv kommun för alla invånare.

Du som söker

Vi söker dig som delar vår entusiasm för teknikens möjligheter. Vi ser att du har relevant högskoleexamen inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Det är önskvärt att du tidigare har arbetat som lösningsarkitekt men inte ett krav. Viktigast är att du har viljan, förmågan och tillräckliga kunskaper för att utforma lösningsarkitektur. Därför ser vi det som meriterande om du har erfarenhet av mjukvaruutveckling, service design, processkartläggning, nyttokalkyler och tjänstebeskrivning. Har du dessutom erfarenhet inom projektledning och verksamhetsutveckling samt besitter kunskaper motsvarande ITIL Foundation ser vi det som meriterande. Eftersom tjänsten innebär att vara i regelbunden kontakt med olika team, skrivande av rapporter och hantering av teknisk information, behöver du ha goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift.

Som person är du strategisk och kreativ, och trivs med att hantera komplexa frågor och omsätta behov, teorier och metoder till praktiska tekniska lösningar. I ditt arbete drar du också nytta av din ekonomiska och affärsmässiga medvetenhet. Din förmåga att ha struktur, ta initiativ och tydligt kommunicera med dina projektmedlemmar kommer att vara avgörande i denna roll, där du kommer att arbeta med flera uppdrag samtidigt. Rollen innebär många samarbetsytor och vi ser därför att du har en naturlig talang för att skapa kontakter och hitta samarbeten inom vår organisation. Vi söker en teamspelare som trivs i en dynamisk arbetsmiljö och kan bidra till en positiv atmosfär. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi vill ha din ansökan senast den 25 maj.

Ansök nu

Lokalutvecklare till Lejonfastigheter

Byggnadsingenjör
Läs mer Apr 17
Är du driven, relationsskapande och har fokus på att möta kundens behov? Nu söker vi två lokalutvecklare som vill arbeta med att utveckla samhällsfastigheter.

Samhällsfastigheter är vår specialitet. Våra fastigheter är kärnan i vårt uppdrag men viktigast är människorna som vistas i dem varje dag. Det är för deras skull vi tar ansvar för Linköpings viktigaste hus. Hos oss blir du del av ett framåtdrivande fastighetsbolag som gör samhällsnytta varje dag. Vill du vara med och utveckla Linköping?

Du behövs när Linköping utvecklas

Lejonfastigheter har det övergripande ansvaret för lokalförsörjning till offentlig verksamhet i Linköpings kommun. Som lokalutvecklare hos oss får du en viktig roll. Du ansvarar för att omvandla beställningar av lokalbehov till en konkret skiss av lokal och tar i samråd med fastighetsutvecklare fram beslutsunderlag inför om- och nybyggnation. Du agerar även som projektledare i tidigt skede vid mindre ombyggnationsprojekt. Hos oss får du möjlighet och utrymme att vara innovativ och nytänkande inom ramarna för vårt uppdrag och våra mål. Du får stort eget ansvar och driver ditt arbete framåt.

Dina främsta uppgifter är:

Ta reda på kundens lokalbehov inför om- och nybyggnation genom att föra dialog med, och vara rådgivande gentemot, kundens utsedda representanter.
Konkretisera lokalbehov i form av olika handlingar och beslutsunderlag såsom lokalprogram, rumsfunktionsprogram och ritningar som du tar fram med hjälp av arkitektbyrå.
Granska handlingar och ritningar för att säkerställa att lokalen möter kundens behov.


Du blir en del av en driven och kompetent grupp med nio kollegor som består av lokalutvecklare och fastighetsutvecklare. I din roll kommer du även i hög utsträckning att samverka med övriga kollegor på Lejonfastigheter.

Vårt erbjudande

På Lejonfastigheter får du möjlighet att arbeta i en modern, aktivitetsbaserad miljö. Du blir del av en kultur som uppmuntrar utveckling och präglas av gemenskap och glädje. Hos oss möts du av ett välkomnande och öppet klimat där vi skapar förutsättningar för framgång tillsammans.

Långsiktighet och hållbarhet präglar våra byggprojekt, och givetvis även vår arbetsmiljö. Våra medarbetare ska kunna ha en balanserad vardag och hälsa både på och utanför jobbet. Därför erbjuder vi flexibla arbetstider, hälsofrämjande förmåner och möjlighet att arbeta delvis på distans. Vi arbetar med självledarskap utifrån Lejonfastigheters värderingar, vilket ger möjlighet att leda och utveckla oss själva. Läs mer om hur det är att jobba på Lejonfastigheter här.

Vad har du med dig till oss?

Vi söker dig som har utbildning inom fastighetsförvaltning, bygg eller arkitektur. Du har dessutom erfarenhet av fastighets- och byggfrågor och förmåga att läsa bygg- och planritningar. Det är meriterande om denna erfarenhet kommer från offentlig verksamhet.

För att trivas i rollen behöver du vara van vid att arbeta kundnära samt upprätthålla och vårda interna och externa kontakter. Du är strukturerad, affärsmässig och gillar att ta ansvar. Du trivs med att samverka med andra och har mycket god samarbetsförmåga, samtidigt som du är självgående och driver ditt arbete framåt. Rollen innebär många kontaktytor och varierande arbetsuppgifter, därför är det viktigt att du är flexibel och du har goda kommunikativa kunskaper. Du utrycker dig tydligt i tal och skrift samt har goda system- och IT-färdigheter.

Ta ansvar med oss

Vi ser fram emot din ansökan senast den 11 maj. Välkommen att ta ansvar för Linköpings viktigaste hus tillsammans med oss!

Lejonfastigheter samarbetar med AS&B Executive i denna rekrytering. För mer information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Emelie Törnvall, emelie.tornvall@asb-executive.se, 070-618 11 58.

Om Lejonfastigheter
Lejonfastigheter äger, utvecklar och förvaltar samhällsfastigheter där tiotusentals Linköpingsbor vistas och arbetar varje dag. Vårt uppdrag är att förse Linköpings kommun med ändamålsenliga lokaler. Vi ägs av Linköpings Stadshus AB och vårt uppdrag fokuserar på fastigheter för skola, omsorg, sport, kultur och andra former av samhällsservice – till exempel räddningstjänst och bibliotek.
Sammanlagt äger vi nästan 250 fastigheter som innefattar ungefär 1000 hus, vilka skapar värde för de kommunala verksamheterna och invånarna runt om i Linköping. När verksamheternas behov förändras anpassar vi våra fastigheter, hyr in lösningar från andra fastighetsägare eller ser till att det byggs nytt. Med lyhördhet, nytänkande och långsiktighet arbetar vi för att uppnå vår vision: att bidra till ett attraktivt Linköping där människor trivs och utvecklas – genom hela livet.

Ansök nu