Linköping: Projektledare till fastighetsprojekt

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektledare till fastighetsprojekt i Linköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Linköping inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten

Som projektledare hos Specialfastigheter kommer du arbeta med ny- och ombyggnationer av våra fastigheter med ett starkt fokus på säkerhet, kvalitet och hållbarhet. I denna roll kommer du främst att arbeta med projekt som sker i nära samarbete med vår fastighetsavdelning. Projekten varierar i omfattning och karaktär, men inkluderar bland annat planering och genomförande av underhållsåtgärder samt olika typer av kundanpassningar. Du blir en del av ett engagerat team på ca 30 medarbetare vilka idag utgår från Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund, Sundsvall och Örebro. Det interna samarbetet är mycket viktigt och utöver samarbete med övriga projektledare kommer du arbeta tätt tillsammans med våra tekniska förvaltare för att driva projekten framåt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:


• självgående ansvara för genomförande av projekt i enlighet med Specialfastigheters övergripande mål och riktlinjer
• leda och ansvara för Specialfastigheters projekt gentemot hyresgäster, affärs- och fastighetsområdeschefer under hela projektprocessen från projektering till överlämning till förvaltning
• följa upp och säkerställa leverans i enlighet med fastställda kvalitets-, miljö-, ekonomi- och tidsramar
• ansvara för samtliga myndighetskontakter och säkerställer att regelverk erhålls och att krav efterlevs
• initiera och driva erfarenhetsåterföring från dina projekt till företaget och projektteamet

Om dig 

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• en examen som civil- eller byggnadsingenjör alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• minst fem års erfarenhet av bygg/fastighetsbranschen. 
• affärsmässighet och förståelse för budgetansvar, ekonomisk styrning, prognoser och uppföljning
• ett stort intresse för fastigheter och byggprojekt
• förmåga att leda flera projekt samtidigt i olika faser
• god samarbetsförmåga och personliga egenskaper som skapar förutsättningar för ett gott arbetsklimat i projekten
• B-körkort

Det är meriterande om du har:


• tidigare erfarenhet av arbete inom entreprenad
• tidigare erfarenhet av miljöcertifieringar för byggnader

Stor vikt kommer också läggas på dina personliga egenskaper. Du kommer att arbeta i nära samarbete med både kunder och andra intressenter såväl som med vår egen fastighetsorganisation och bolagets stödfunktioner. Därför är det av stor vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga och värdesätter goda relationer. Du är en trygg och stabil person och för att lyckas i rollen är det en förutsättning att du förstår och kan tillämpa affärsmässiga principer. På Specialfastigheter kombineras öppenhet, gemenskap och affärsmässighet med kompetens och nytänkande - Om du är bra på det du gör och delar våra värderingar så hoppas vi att du vill vara med på den resa vi har framför oss!

Placering

Du kommer att tillhöra enheten Mitt & Öst med placeringsort i Linköping. Den geografiska tyngdpunkten för de projekt du ansvarar för ligger i norra Småland och södra Östergötland. Arbetet är till stor del förlagt ute i projekten, vilket innebär regelbundna resor inom regionen. Då vårt fastighetsbestånd är rikstäckande kan det även förekomma resor utanför ditt geografiska område. 

Tillträde

Enligt överenskommelse. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 25 maj! 

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre.
Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Linköping som Projektledare, bygg och anläggning

Nedan visas andra jobb i Linköping som Projektledare, bygg och anläggning.

Design & Design Management Project Managers for GlobalEye

Läs mer Maj 2
Saab is a place where teamwork makes things fly. Literally. Join us and experience our supportive and friendly workplace.

Your role

The Special Mission & Regional Aircraft (SMRA) department continues to grow and we now need to strengthen the project management team with another couple of talented and design and design management subproject managers for our exciting GlobalEye projects. We welcome you to an inspiring and expansive business full of opportunities. At SMRA, we have a culture of helpfulness and working together to achieve our common business goals.

As a subproject manager, you are responsible for one of several subprojects included in the main project. The role involves organizing, planning and leading the implementation of the project from start to finish and your duties include the following tasks:

* Establish project plans and steer the project towards its goals and objectives
* Manage project finance
* Work to secure the project's resource needs
* Manage communication with the project's various stakeholders
* Active work with risks and opportunities
* Ensure a good project climate with good cooperation and motivated project members

You will drive the project forward in close cooperation with other roles within the department, such as engineers, buyers, hangar personnel, technical writers, flight test staff and in close dialogue with the other subprojects.

As a design project manager you lead our talented team of engineers in the work of producing all design documentation required for the modification of the aircraft. The design management project manager role deals with leadership of a group of chief engineers, customer requirement managers, airworthiness/certification managers, configuration managers and more in order to facilitate and reach the project goals.

Your profile

We are looking for someone with a strong drive, commitment and curiosity, who wants to work and grow as a project manager in an exciting and expansive organization characterized by a supportive community where we together achieve the department's goals.

As a person, you are social and enjoy leading the work. You are collaborative, communicative and have the ability of getting people to follow your lead with enthusiasm and passion. You are structured, efficient, make things happen and are committed to meeting the project milestones.

We are looking for someone who has at least a few years of experience in project management and with a background from a technical line of business and preferably the aircraft industry. We prefer that you have a technical degree from a university or college, but it is not a requirement if you have a solid experience from project management and the right work background. You communicate clearly in both spoken and written Swedish and English.

This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply

What you will be part of

Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ?

Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe.

Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 25,500 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world.

Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here

Ansök nu

Projektledare till fastighetsprojekt!

Läs mer Maj 9
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten

Som projektledare hos Specialfastigheter kommer du arbeta med ny- och ombyggnationer av våra fastigheter med ett starkt fokus på säkerhet, kvalitet och hållbarhet. I denna roll kommer du främst att arbeta med projekt som sker i nära samarbete med vår fastighetsavdelning. Projekten varierar i omfattning och karaktär, men inkluderar bland annat planering och genomförande av underhållsåtgärder samt olika typer av kundanpassningar. Du blir en del av ett engagerat team på ca 30 medarbetare vilka idag utgår från Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund, Sundsvall och Örebro. Det interna samarbetet är mycket viktigt och utöver samarbete med övriga projektledare kommer du arbeta tätt tillsammans med våra tekniska förvaltare för att driva projekten framåt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:


• självgående ansvara för genomförande av projekt i enlighet med Specialfastigheters övergripande mål och riktlinjer
• leda och ansvara för Specialfastigheters projekt gentemot hyresgäster, affärs- och fastighetsområdeschefer under hela projektprocessen från projektering till överlämning till förvaltning
• följa upp och säkerställa leverans i enlighet med fastställda kvalitets-, miljö-, ekonomi- och tidsramar
• ansvara för samtliga myndighetskontakter och säkerställer att regelverk erhålls och att krav efterlevs
• initiera och driva erfarenhetsåterföring från dina projekt till företaget och projektteamet

Om dig 

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• en examen som civil- eller byggnadsingenjör alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• minst fem års erfarenhet av bygg/fastighetsbranschen. 
• affärsmässighet och förståelse för budgetansvar, ekonomisk styrning, prognoser och uppföljning
• ett stort intresse för fastigheter och byggprojekt
• förmåga att leda flera projekt samtidigt i olika faser
• god samarbetsförmåga och personliga egenskaper som skapar förutsättningar för ett gott arbetsklimat i projekten
• B-körkort

Det är meriterande om du har:


• tidigare erfarenhet av arbete inom entreprenad
• tidigare erfarenhet av miljöcertifieringar för byggnader

Stor vikt kommer också läggas på dina personliga egenskaper. Du kommer att arbeta i nära samarbete med både kunder och andra intressenter såväl som med vår egen fastighetsorganisation och bolagets stödfunktioner. Därför är det av stor vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga och värdesätter goda relationer. Du är en trygg och stabil person och för att lyckas i rollen är det en förutsättning att du förstår och kan tillämpa affärsmässiga principer. På Specialfastigheter kombineras öppenhet, gemenskap och affärsmässighet med kompetens och nytänkande - Om du är bra på det du gör och delar våra värderingar så hoppas vi att du vill vara med på den resa vi har framför oss!

Placering

Du kommer att tillhöra enheten Mitt & Öst med placeringsort i Linköping. Den geografiska tyngdpunkten för de projekt du ansvarar för ligger i norra Småland och södra Östergötland. Arbetet är till stor del förlagt ute i projekten, vilket innebär regelbundna resor inom regionen. Då vårt fastighetsbestånd är rikstäckande kan det även förekomma resor utanför ditt geografiska område. 

Tillträde

Enligt överenskommelse. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 25 maj! 

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre.
Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

Ansök nu

ILS/IPS Project Manager till Saab

Läs mer Maj 2
Vi tror att framsteg och möjligheter skapas bäst tillsammans. Välkommen till en plats där samarbete gör skillnad.

Din roll

I rollen som projektledare för ILS/IPS (Integrated Logistics Support/Integrated Product Support) i något av våra spännande GlobalEye-projekt leder du ett av flera delprojekt som ingår i huvudprojektet. Du driver projektet framåt i nära samarbete med andra roller inom och utom avdelningen, såsom andra projektledare, ingenjörer, inköpare, tekniska skribenter och utbildningsansvariga och har en tät dialog med de övriga delprojekten. Du är kontaktperson för ILS-frågor mot såväl huvudprojektets uppdragsgivare som mot slutkund.

ILS/IPS-projektet ansvarar för följande delar:

* Reservdelar
* GSE (Ground Support Equipment)
* Tekniska publikationer
* Utbildning för Piloter, Tekniker och CAMO
* Kravställning på anläggningar, lokaler och system

Som projektledare arbetar du med att utgående från kundkrav och givna ramar, planera, organisera och leda genomförandet av projektet från start till mål. Dina arbetsuppgifter bland annat av följande:

* Etablera projektplaner och styra projektet mot dess delmål och slutmål
* Hantera projektets ekonomi
* Arbeta med att säkra projektets resursbehov
* Hantera kommunikation med projektets olika intressenter
* Jobba aktivt med risker och möjligheter
* Säkerställa ett bra projektklimat med gott samarbete och motiverade projektmedlemmar

Din profil

Vi söker dig med ett starkt eget driv och engagemang, som vill jobba och växa som projektledare i en spännande och expansiv organisation som kännetecknas av en trygg gemenskap där vi tillsammans når våra gemensamma mål.

Som person är du är social och trivs med att leda arbetet. Du är bra på att samarbeta, är kommunikativ och har lätt för att få med dig folk. Du är bra på att hantera många parallella uppgifter, är effektiv, strukturerad och får saker att hända.

Du har minst 2-5 års erfarenhet av projektledning och att driva projekt i en teknisk miljö. Om du har arbetat med ILS/IPS eller liknande tidigare så är det meriterande, men inte ett krav. Du har en utbildning från högskola eller universitet eller har motsvarande arbetslivserfarenhet. Du kommunicerar tydligt i både tal och skrift på svenska och engelska.

Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.

Vad du blir en del av

Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan.

Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 25,500 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld.

Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här.

Ansök nu

Risk & Opportunity Manager till Saab

Läs mer Maj 2
Vi tror att framsteg och möjligheter skapas bäst tillsammans. Välkommen till en plats där samarbete gör skillnad.

Din roll

I rollen som Risk & Opportunity Manager på Special Mission and Regional Aircrafts (SMRA) projektkontor så driver du arbetet med att identifiera och hantera risker och möjligheter i både våra spännande GlobalEye-projekt och i vår växande linjeorganisation. Tillsammans med en kollega i samma roll kommer du att utgöra SMRA:s specialistkompetens inom dessa områden.

I de projekt där du ingår kommer du att arbeta nära huvudprojektledare och delprojektledare, men även ha ett nära samarbete med projektcontrollers då vi bedriver risk- och möjlighetsarbetet med tydlig koppling till projektens ekonomi. I arbetet med linjeorganisationen samarbetar du med chefer och övriga medarbetare.

I grund och botten är alla medarbetare på projektkontoret projektledare och det gäller även denna roll. Det innebär att du förutom arbetet med risker och möjligheter även kan få arbeta med roliga och utvecklande projektledningsuppdrag.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna som ingår i denna roll är:

* Kontinuerligt genomföra risk- och möjlighetsanalyser i huvudprojekt och delprojekt samt i olika delar av linjeorganisationen i syfte att identifiera, analysera och klassificera risker och möjligheter.
* I samarbete med projekt och linjeorganisationer definiera nödvändiga åtgärder för att hantera risker eller för att realisera möjligheter.
* Kontinuerligt följa upp identifierade risker, möjligheter och definierade åtgärder samt vid behov hjälpa till att driva överenskomna åtgärder.
* Rapportera status på risk- och möjligheter till projekt och linjeorganisationer enligt överenskommelse.
* Arbeta med att vidareutveckla processer och verktyg för risk- och möjlighetsarbetet.

Din profil

Vi söker dig som är driven och engagerad och gillar att vara delaktig i många olika sammanhang. Då rollen innebär många kontakter med olika projekt och linjeorganisationer är det viktigt att du är social och har lätt att samarbeta och att knyta kontakter. Du bör vara noggrann och metodisk samt ha en god förmåga att få saker att hända och driva åtgärder i mål. Du gillar att leda möten och workshops och har lätt för att kommunicera på ett tydligt sätt på svenska och engelska i både tal och skrift.

Du bör ha en projektledarbakgrund och bör i den rollen arbetat med risk- och/eller möjlighetsarbete och ha ett intresse för att nu dyka djupare in i detta viktiga område. Om du har jobbat i liknande roller tidigare så är det förstås meriterande.

Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.

Vad du blir en del av

Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan.

Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 25,500 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld.

Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här.

Ansök nu

Projektledare SAAB Linköping

Läs mer Apr 9
Med Caverion kan du vara stolt över skillnaden du gör tillsammans med dina 15 000 kollegor i nio länder. Tillsammans skapar vi resultat och förbättrar människors välbefinnande genom smarta och hållbara lösningar för byggnader, industrianläggningar och infrastruktur. Det handlar om mer än teknik. Det handlar om att förbättra sättet vi lever och arbetar på i de miljöer vi bygger upp. Idag, i morgon, varje dag. Det handlar om Building Performance.

Är du intresserad av ett stimulerande och utvecklande arbete? Tycker du om att arbeta i en bra arbetsmiljö och med trevliga arbetskamrater? Då kan vi ha jobbet för dig!

Caverion växer med nya uppdrag och nu har vi en ny spännande roll som projektledare till vår kund Saab med verksamhet nationellt runt om i Sverige. Caverion och Saab har ett avtal gällande teknisk förvaltning, drift och underhåll av fastigheter nationellt. Det är ett partnerskapsavtal som bygger på bl.a. ömsesidigt förtroende och transparens.

Vi går mot en spännande framtid och bygger ett team som består av en sammansvetsad grupp som är nationellt ansvarig för vår kunds fastighetsbestånd. Du kommer att vara en nyckelperson med din specialistkunskap.

Du får möjlighet att jobba med

Som projektledare på Caverion sköter du den dagliga kontakten med medarbetaren och kunden. Du gör även kalkyler som ligger till grund för offerter och reglerar kommandeprojekt. Rollen ger stor ansvarsfrihet men ställer också höga krav på ekonomiska resultat och nöjda kunder för långsiktiga relationer.

I rollen ingår även:

- Leda, driva och leverera projekt till uppsatta mål, avseende tid, kvalitet, dokumentation och budget.

- Leda och styra projektmedlemmar /egna tekniker och specialister) samt leverantörer/entreprenörer.

- Säkerställa att projekten levereras i enlighet med kundens strategier, värderingar, policys och riktlinjer.

- Att inom ramen för ett projekt ansvara för att ta fram budget, tids- och resursplan, leda och driva enligt projektplan och hantera den dagliga styrningen. Vidare att identifiera samt hantera projektrisker samt rapportera till projektets beställare och säkra samordning.

- Planera och organisera projekt. Innebärande projektledning av underlag till utförande projekt och agera BAS P/U.

Kort om Assemblin Caverion Group

Vi formas av våra omgivningar. Genom att göra dem smarta och hållbara, ser vi på Caverion till att företag och omvärld lyckas och att människor mår bra. Vi guidar våra kunder genom hela den tekniska livscykeln - från design och konstruktion och rådgivande tjänster, till installation av fastighetstekniska bastjänster och smarta, digitala lösningar, tekniskt och industriellt underhåll samt Facility Management - för byggnader, infrastruktur, industrier och industriprocesser. Våra beställare stöttas av över 15 000 kunniga medarbetare från nio länder i norra och centrala Europa. Vår omsättning uppgick 2023 till EUR 2.5 miljarder.

Våra medarbetare är vårt hjärta

Våra medarbetare är den största tillgången vi har i vårt företag. Vi kan vara stolta över hur vi ser till att vi som företag lyckas genom att arbeta tillsammans.

Hos Caverion får du möjlighet att utvecklas genom att förstärka, förnya och vidareutveckla din kompetens. Vår egen digitala utbildningsplattform säkerställer de kurser och certifieringar du behöver för att ligga i framkant inom ditt område. Hög arbetsglädje hos en stabil och trygg arbetsgivare med god ekonomi, där säkerheten alltid kommer först.

Våra värderingar

Vi leder Vi levererar Vi bryr oss

Din bakgrund

- Teknisk utbildning, gärna eftergymnasial.

- Mycket god förmåga att driva projekt. Dokumenterad mångårig erfarenhet av projektledning inom bygg och fastighetsteknik.

- God förståelse och kompetens inom inköp, upphandling av ABT06 och AB04, anbud och offerter, ekonomi, bygg och anläggningsarbeten.

- God förmåga att följa upp projekt och kalkylera projekt.

- God förmåga att lösa problem kopplade till egna projekt samt hantera plötsliga förändringar i projekt.

- Meriterande är utbildning och erfarenhet inom entreprenadjuridik, AutoCAD och av teknisk försäljning.

För att lyckas i rollen ser vi att du har god förmåga att bygga förtroendeingivande relationer, både internt och externt. Du är affärsmässig, framåtlutad samt resultat- och lösningsorienterad.

Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.

Vi erbjuder

- Goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Både inom det egna området, inom ett nytt ämne eller en ny position med mer ansvar

- Möjlighet att arbeta i en positiv, inkluderande och aktiv arbetsmiljö där fokus ligger på säkerhet

- Arbeta i ett företag där hållbarhet står högt på agendan, där vi åtar oss att göra skillnad tillsammans med våra kunder

- Bra löne- och försäkringssystem, inklusive pensions- och sjukförsäkring via kollektivavtal

- Caverion är en drivande kraft för mångfald och jämställdhet

- Attraktiv förmånsportal

Kontakt & Ansökan

Om du tycker att detta låter intressant och har någon fråga är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Lisbeth Hulander tel. 073-081 74 04 alt. mail lisbeth.m.hulander@caverion.com

Alla former för telefonsamtal som inte berör frågor om tjänsten, t ex från rekryterings-/ bemanningsföretag/annonssäljare undanbedes.

OBS: Skicka gärna in din ansökan redan idag då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Vi tar inte emot ansökningar via mail!

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Linköping från Specialfastigheter Sverige AB

Nedan visas andra jobb i Linköping från Specialfastigheter Sverige AB .

Projektledare till fastighetsprojekt!

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Maj 9
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten

Som projektledare hos Specialfastigheter kommer du arbeta med ny- och ombyggnationer av våra fastigheter med ett starkt fokus på säkerhet, kvalitet och hållbarhet. I denna roll kommer du främst att arbeta med projekt som sker i nära samarbete med vår fastighetsavdelning. Projekten varierar i omfattning och karaktär, men inkluderar bland annat planering och genomförande av underhållsåtgärder samt olika typer av kundanpassningar. Du blir en del av ett engagerat team på ca 30 medarbetare vilka idag utgår från Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund, Sundsvall och Örebro. Det interna samarbetet är mycket viktigt och utöver samarbete med övriga projektledare kommer du arbeta tätt tillsammans med våra tekniska förvaltare för att driva projekten framåt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:


• självgående ansvara för genomförande av projekt i enlighet med Specialfastigheters övergripande mål och riktlinjer
• leda och ansvara för Specialfastigheters projekt gentemot hyresgäster, affärs- och fastighetsområdeschefer under hela projektprocessen från projektering till överlämning till förvaltning
• följa upp och säkerställa leverans i enlighet med fastställda kvalitets-, miljö-, ekonomi- och tidsramar
• ansvara för samtliga myndighetskontakter och säkerställer att regelverk erhålls och att krav efterlevs
• initiera och driva erfarenhetsåterföring från dina projekt till företaget och projektteamet

Om dig 

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• en examen som civil- eller byggnadsingenjör alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• minst fem års erfarenhet av bygg/fastighetsbranschen. 
• affärsmässighet och förståelse för budgetansvar, ekonomisk styrning, prognoser och uppföljning
• ett stort intresse för fastigheter och byggprojekt
• förmåga att leda flera projekt samtidigt i olika faser
• god samarbetsförmåga och personliga egenskaper som skapar förutsättningar för ett gott arbetsklimat i projekten
• B-körkort

Det är meriterande om du har:


• tidigare erfarenhet av arbete inom entreprenad
• tidigare erfarenhet av miljöcertifieringar för byggnader

Stor vikt kommer också läggas på dina personliga egenskaper. Du kommer att arbeta i nära samarbete med både kunder och andra intressenter såväl som med vår egen fastighetsorganisation och bolagets stödfunktioner. Därför är det av stor vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga och värdesätter goda relationer. Du är en trygg och stabil person och för att lyckas i rollen är det en förutsättning att du förstår och kan tillämpa affärsmässiga principer. På Specialfastigheter kombineras öppenhet, gemenskap och affärsmässighet med kompetens och nytänkande - Om du är bra på det du gör och delar våra värderingar så hoppas vi att du vill vara med på den resa vi har framför oss!

Placering

Du kommer att tillhöra enheten Mitt & Öst med placeringsort i Linköping. Den geografiska tyngdpunkten för de projekt du ansvarar för ligger i norra Småland och södra Östergötland. Arbetet är till stor del förlagt ute i projekten, vilket innebär regelbundna resor inom regionen. Då vårt fastighetsbestånd är rikstäckande kan det även förekomma resor utanför ditt geografiska område. 

Tillträde

Enligt överenskommelse. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 25 maj! 

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre.
Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

Ansök nu

Sakkunnig fysisk säkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Jan 9
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Är du en expert på fysisk säkerhet och vill vara med och skapa trygga och innovativa lösningar för framtidens fastigheter?

Hos oss får du möjligheten att utveckla strategier, driva projekt och säkerställa att våra fastigheter möter högt ställda krav både idag och i framtiden. Som sakkunnig inom fysiska säkerhet kommer du arbeta tillsammans med sakkunniga inom andra områden och tillhöra Specialfastigheters teknikenhet. Enheten har ett brett ansvar som bland annat innefattar kravställning av fysisk säkerhet i våra fastigheter. Utöver detta analyserar och bedömer enheten omvärldsutvecklingen för att säkerställa att organisationen ligger i framkant. Enheten fungerar som en viktig stödjande funktion genom att ta fram riktlinjer, ge råd, driva utvecklingsprojekt och erbjuda expertstöd till verksamheten.

Om tjänsten

Som sakkunnig inom fysisk säkerhet har du en central roll i det dagliga arbetet med att kravställa, utveckla och stödja organisationen i frågor rörande den fysiska säkerheten i Specialfastigheters fastighetsbestånd. Rollen är bred och kräver både lagarbete och djup specialisering för att förstå och hantera komplexiteten i våra uppdrag som i många fall innehåller höga krav inom fysisk säkerhet, in- och utrymning samt tekniska säkerhetssystem. Genom omvärldsbevakning håller du dig uppdaterad inom ditt område och du är tillsammans med dina kollegor en viktig del i utvecklingsarbetet inom området fysisk säkerhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Utbildningsinsatser av Specialfastigheters säkerhetskravställningar
• Rådgivande i frågor rörande fysisk säkerhet både internt och externt inom ramen för vår förvaltning och ny, om- och tillbyggnation
• Utveckling av riktlinjer och stödjande dokument, se till att regler inom området följs.
• Arbeta med metod- och produktutveckling
• Vara delaktig i upphandlingar

Om dig

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• En relevant akademisk examen eller motsvarande kunskap som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete inom området fysisk säkerhet på operativ eller strategisk nivå
• Goda kunskaper om lagar och förordningar inom säkerhetsskyddsområdet, in- och utrymning samt regelverk kopplade till tillgänglighet
• Goda kunskaper i svenska stöldskyddsföreningens normer
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
• B-körkort

Det är meriterande om du:


• Är certifierad Låsmästare eller Mästarbrev inom låssmedsyrket
• Har erfarenhet och kunskaper om tekniska bevakningssystem
• Har en fortifikatorisk utbildning

Som person tror vi att du är nyfiken, initiativrik, kreativ och självgående samt har förmåga att arbeta såväl enskilt som i grupp. Vi förväntar oss att du kan förmedla din kunskap och anpassa ditt budskap efter olika mottagare. Du kan växla mellan långsiktigt arbete och handläggning med mycket korta tidsförhållanden. Den strategiska nivån på arbetet ställer krav på en hög analytisk förmåga där du ska kunna identifiera och beskriva brister och problem, samtidigt som du är pragmatisk och lösningsfokuserad. En stor del av vårt arbete sker i samarbete med våra hyresgäster och andra myndigheter vilket ställer krav på en förmåga att kunna skapa och vidmakthålla goda relationer. Vi ser det även som viktigt att du har ett gott omdöme, professionell inställning och hög integritet. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.

Placering

Din placeringsort blir Linköping eller Stockholm, men då vår verksamhet och våra projekt är spridda över hela landet innefattar tjänsten en del resande.

Tillträde

Enligt överenskommelse.

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast den 2 februari! 

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Handläggare med inriktning mot personalsäkerhet

Säkerhetsadministratör, IT
Läs mer Okt 29
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!
Är du vår nya handläggare med inriktning mot personalsäkerhet?
Specialfastigheter är marknadsledande inom säkerhetsfastigheter och säkerhet är en av våra mest prioriterade frågor. Säkerhetsenheten, där denna roll är placerad, arbetar bolagsövergripande med det systematiska säkerhetsarbetet, där informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet och driftsäkerhet utgör centrala delar.
I rollen som handläggare har du en central roll i vårat arbete med insiderprevention. Huvudfokus för denna tjänst är att genomföra säkerhetssamtal, säkerhetsprövningsintervjuer samt administration och analys av bakgrundskontroller. Då detta är en viktig del i anställningsprocessen, krävs fysisk närvaro på de platser i landet där vi anställer och eftersom vi bedriver verksamhet över stora delar av landet kommer det innebära mycket resor i tjänsten. Du kommer att arbeta inom både verksamhetsskydds- och säkerhetsskyddsområdet. Du kommer ha en nära kontakt med övriga delar av organisation och vara stöd gällande frågor inom området när de är i behov att rekrytera medarbetare eller ta in konsulter. Vidare kommer du att ha ett nära samarbete med andra medarbetare på säkerhetsenheten som också arbetar inom detta område och du rapporterar till Specialfastigheters säkerhetschef.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Genomföra säkerhetssamtal och säkerhetsprövningsintervjuer
Administrera och analysera bakgrundskontroller
Övrig handläggning inom säkerhetskyddsområdet, t.ex. vid arbete inom ramen för säkerhetsskyddsavtal
Vara delaktig i revidering av styrande och stödjande dokument
I övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten

Om dig
Vi söker en person som har erfarenhet av att genomföra säkerhetsprövningsintervjuer och/eller säkerhetssamtal som även har en administrativ förmåga. Du har ett strukturerat arbetssätt, är självgående i ditt arbete och du tar ansvar för dina uppgifter samtidigt som du har en god förmåga att skapa relationer och samarbeta med andra. Som person är du öppen, social och kan arbeta med flera uppgifter parallellt. Arbetet ställer höga krav på integritet, flexibilitet, social kompetens samt god samarbetsförmåga. Som person tror vi att du är noggrann och strukturerad. Du har god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Vidare ser vi också att en förmåga att ställa om till nya förutsättningar och att vara lösningsfokuserad är viktigt.
För att vara framgångsrik i rollen krävs att du har:
Gymnasial utbildning
Arbetat med personalsäkerhet i minst 3 år
Erfarenhet att genomföra säkerhetssamtal och/eller säkerhetsprövningsintervjuer
Erfarenhet av att självständigt arbeta med administrativa arbetsuppgifter
Körkort (B)

Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av handläggning inom säkerhetsskyddsområdet
Erfarenhet från att arbeta i verksamhet med höga säkerhetskrav
Erfarenhet av att ta fram och hålla utbildningar

Placering
Din placeringsort är i Stockholm eller Linköping men då vi har fastigheter i hela landet ingår resor i tjänsten.
Tillträde
Enligt överenskommelse. Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 24 november.

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).


Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28


Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Säkerhetsspecialist till Specialfastigheter

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 29
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!
Är du vår nya Säkerhetsspecialist med inriktning mot informationssäkerhet?
Specialfastigheter är marknadsledande inom säkerhetsfastigheter och säkerhet är en av våra mest prioriterade frågor. Säkerhetsenheten, där denna roll är placerad, arbetar bolagsövergripande med det systematiska säkerhetsarbetet, där informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet och driftsäkerhet utgör centrala delar.
I rollen som säkerhetsspecialist har du en central roll för att informationssäkerheten når ut i hela organisationen, inkluderat de projekt som bedrivs. Genom ditt arbete kommer du ge vår interna organisation så väl som projekt, förutsättningar att leva upp till de säkerhetskrav som ställs på verksamheten. Huvudfokus kommer att vara att utföra analyser, genomföra åtgärder och uppföljningar kopplade till informationssäkerhet.
Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp bestående av specialister och ansvarigroller inom säkerhetsområdet och du rapporterar till Specialfastigheters säkerhetschef.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Stötta, kravställa och följa upp projekt
Genomföra informationsklassningar och riskanalyser
Utreda/hantera incidenter
Vara delaktig i att utveckla och uppdatera styrande och stödjande dokument
Omvärldsbevakning inom området
Ta fram och genomföra utbildningar
I övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten

Om dig
Vi söker efter en erfaren säkerhetsspecialist med flerårig erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet som har vana av att leda, driva och genomföra arbete inom området.
Vi ser att du har ett strukturerat arbetssätt, är självgående i ditt arbete och du tar ansvar för dina uppgifter samtidigt som du har en god förmåga att skapa relationer och samarbeta med andra. Som person är du öppen, social och kan arbeta med flera uppgifter parallellt.
För att vara framgångsrik i rollen har du:
Högskoleutbildning eller annan utbildning tillsammans med aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Minst 3 års erfarenhet av arbete inom liknande uppgifter och ansvar som beskrivs ovan
Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet utifrån relevanta standarder inom informationssäkerhetsområdet som exempelvis SS-ISO/IEC 27001
Erfarenhet av att upprätta, hantera och utveckla riktlinjer och regelverk inom ovanstående områden
Förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar och tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Förmåga att leda och samordna mindre uppdrag och arbetsuppgifter
Körkort (B)

Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att hålla utbildningar
Erfarenhet från att arbeta i verksamhet med höga säkerhetskrav

Placering
Din placeringsort är i Stockholm eller Linköping men då vi har fastigheter i hela landet ingår resor i tjänsten.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 10 november.
Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).
Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28


Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Enhetschef IT Verksamhet

IT-samordnare
Läs mer Sep 24
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten

Avdelningen IT och Säkerhet har ca 30 medarbetare och består av enheterna IT infrastruktur, IT Verksamhet och Säkerhet. Vi söker enhetschef för IT Verksamhet som blir arbetsledande chef för sju medarbetare och rapporterar till vår CIO. Som chef för enheten blir du en del av avdelningens ledningsgrupp som har höga ambitioner i en tid av stark tillväxt. Här blir du en nyckelperson i vår fortsatta tillväxt och som ledare på Specialfastigheter ser du till helheten och förväntas leda mot en mer digitaliserad verksamhet med huvudsakliga uppgiften att stödja Specialfastigheters verksamhet att nå uppsatta mål.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter


• Ha personal-, budget-, verksamhets-, och arbetsmiljöansvar för enhetens medarbetare.
• Följa och utveckla resurs- och kompetensbehovet på kort och lång sikt.
• Ansvara för och genomföra utvecklings- och lönesamtal.
• Vara kravställare till våra strategiska partners vad gäller kompetens och resurser för att komplettera egna resurser.
• Utveckla enheten och dess arbetssätt bl.a. genom att upprätta, följa upp och tillse att enhetens verksamhetsplan blir genomförd.
• Stödja CIO i strategiska frågor samt driva projekt- och förändringsarbete.
• Proaktivt bidra till verksamhetsutvecklingen med hjälp av digitalisering.
• Omvärldsbevakning inom enhetens verksamhetsområde.

Om dig

Du är en trygg ledare samt en god förebild med förmåga att kommunicera väl i både tal och skrift. Du trivs med att skapa och upprätthålla goda relationer och motiverar andra till utveckling. Du förstår teammedlemmarnas olika förutsättningar och lyfter fram det bästa hos alla så att vi gemensamt når önskade resultat. Du är drivande och har ett helhetsperspektiv och lägger fokus på att ligga steget före.

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• Akademisk utbildning inom relevant område eller likvärdig kompetens erhållen på annat sätt.
• Erfarenhet av att tidigare haft ett ekonomiskt ansvar med gott resultat.
• Ledarerfarenhet
• God kännedom om hur man jobbar strukturerat med förvaltning och utveckling enligt pm3
• Erfarenhet av projekt som arbetsform för att utveckla processer, arbetssätt, metoder och IT-system.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet från fastighetsbranschen, LOU och ITIL.

Placering

Din placeringsort är Linköping, men då vi har fastigheter i hela landet kan resor ingå i tjänsten.

Tillträde

Enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 20 oktober. 

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

BIM-samordnare

Byggnadsingenjör
Läs mer Sep 24
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten

Vi söker nu en Teknisk dokumentationsansvarig till Linköping. I denna roll kommer du ansvara för att tillhandahålla administrativt stöd inom projekt- och fastighetsinformation, med ett särskilt fokus på BIM och informationshantering. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med byggnadsinformationsansvarig och vår Projekt- och Teknik avdelning samt ha ett nära samarbete med våra Tekniska förvaltare i både Linköping och Stockholm. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:


• Att stötta i projekt gällande BIM och informationshantering genom att:

• leda BIM-samordningsmöten
• hantera och samordna BIM 3D-modeller under hela byggprojektets livscykel.
• utreda förutsättningarna för att uppdatera befintliga handlingar till nuvarande krav (gäller vid om- och tillbyggnationer)
• ?sammanställa och tydliggöra gemensamma digitala förutsättningar och processer som t.ex. koordinatsystem, mallar, uppdragsspecifika instruktioner. 
• ??ta fram och upprätthålla en Samordningsmodell för internt och externt bruk. 
• ?genomföra tvärdisciplinära kollisionskontroller 
• ?bidra till projektleveranser genom att säkerställa att BIM-modellerna och tillhörande dokumentation uppfyller projektets krav
• dokumentera avsteg från kravspecifikationen
• granska leveranser utifrån informationsinnehåll och kvalitet
• mängdavtagning från modeller i viss omfattning


• Att ta emot och registrera relationshandlingar från projekt till Solidworks PDM och FM-Access
• Att ta emot och registrera inkommande dokument
• Att uppdatera befintligt relations- och dokumentarkiv
• Att hantera information inom geografiskt informationssystem (GIS)

Om dig

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• En teknisk utbildning från högskola/universitet alternativ yrkeshögskola
• Flerårig yrkeserfarenhet i branschen varav minst tre år där BIM-samordning varit din primära roll

Vi arbetar idag med Revit, AutoCAD MEP, Solibri och Solidworks PDM. FM-Access använder vi för registrering av ritningar och dokument samt areahantering. Erfarenhet av geografiskt informationssystem (GIS) är meriterande.

Vi söker dig som är intresserad av och håller dig uppdaterad och påläst om teknikutveckling inom byggsektorn, samtidigt som du har en ambition att dela med dig av denna kunskap in i  organisationen. Vår verksamhet ställer höga krav på informationssäkerhet och hög standard och som person ser vi därför att du är noggrann med en känsla för kvalitet. Du är lösningsorienterad, initiativtagande och känner ägandeskap för dina uppgifter. Du trivs med varierande arbetsuppgifter och du uppskattar att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. I rollen ingår nära samarbete med både interna och externa intressenter, bland annat arkitekter, konstruktörer, entreprenörer samt interna kollegor med inriktning förvaltning, projektledning, bygg, fysisk säkerhet, energi, miljö, brand och installationsteknik.  I rollen behöver du därför vara drivande, kommunikativ och ha en god samarbetsförmåga. 

Placering

Din placeringsort blir Linköping, men då vår verksamhet och våra projekt är spridda över hela landet innefattar tjänsten en del resande.

Tillträde

Enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 6 oktober!

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu