Linköping: Vi växer och söker dig till en spännande registratorsroll

Hitta ansökningsinfo om jobbet Vi växer och söker dig till en spännande registratorsroll i Linköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Linköping inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-06 // Varaktighet: Heltid

När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland!



Du kommer att tillhöra Enheten för Centraldiariet som är Länsstyrelsen Östergötlands väg in till myndigheten.

Enheten ansvar för diarieföring och arkivverksamhet och erbjuder service i form av styrning, stöd, information och råd internt och externt. Tillsammans med övriga enheter på Avdelningen Verksamhetsstöd jobbar vi mot visionen att ”vara ett expertstöd för myndighetens bästa”. Centraldiariets framåtriktade avsiktsförklaring är ”Vi är den registratur som andra länsstyrelser vill vara genom att säkra nutiden för framtiden” och nu när vi växer behöver vi nya kollegor som vill bidra till vår fortsatta utveckling. Centraldiariet är en förhållandevis ny verksamhet präglad av utveckling och förändring och vi söker dig som vill bidra till att göra oss ännu bättre.

 

Dina arbetsuppgifter omfattar vanliga registratorsuppgifter som diarieföring, utlämnande av handling, återsökning av information digitalt samt i våra arkiv, postöppning samt stöd till våra handläggare i form av utbildningar, rutiner och information på intranätet. Arbetsuppgifter tillkommer och förändras kontinuerligt på enheten och en nytillkommen arbetsuppgift är att stötta andra registraturer vid behov, det kan vara andra Länsstyrelser eller andra myndigheter.

 

Vi vill att du har tidigare erfarenhet av att arbeta som registrator i offentlig verksamhet eller erfarenheter som vi bedömer likvärdiga. Vi söker dig med erfarenhet av arbete med sekretessbelagda handlingar. Du har goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning, inklusive offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Det är positivt om du jobbat i team med andra registratorer.

Det är meriterande om du har registratorsutbildning eller diplomering. Det är också meriterande om du tidigare jobbat på en länsstyrelse.

 

Som person är du noggrann och strukturerad, du trivs med varierande arbetsuppgifter och vill vara med och påverka din och gruppens utveckling. Du är också flexibel och kan lätt ställa om till ändrade förutsättningar och arbetssätt.

Du har ett naturligt helhetsperspektiv i ditt arbete. Du har hög servicekänsla och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt förmågan att anpassa ditt budskap till mottagaren. Du är trygg i dig själv och van vid att föra dialog med stödmottagare i din serviceroll.

Du tycker om att vara en del av en högpresterande grupp och tar ansvar för din egen såväl som kollegornas arbetsmiljö. Du är social, har lätt för att samarbeta med andra och är en lagspelare.  

 

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

 

Övriga förmåner och villkor
Myndigheten finns i lokaler i centrala Linköping. Länsstyrelsen erbjuder möjligheten till distansarbete om verksamheten tillåter. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid.

Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

 

Vill du veta mer kontakta

Enhetschef Annika Hallgren, 010-2235310

Fackliga företrädare för SACO är Lovisa Granberg, tel. 010-223 54 90 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.se. Din ansökan ska ha inkommit senast 26 november, ange ref nr: 17463.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Linköping som Registrator

Nedan visas andra jobb i Linköping som Registrator.

Registrators och arkivkompetens, flera roller

Läs mer Apr 9
Vi utvecklar vår verksamhet och söker fler roller till oss! I denna rekryteringsprocess ber vi dig svara på de frågor som du får när du skickar in din ansökan då de kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör.

Vi ber dig svara på vilken roll du främst är intresserad av och sen besvara ett par korta frågor tillhörande rollen. Vi är öppna för att sätta samman en roll baserad på din kunskap inom diarieföring och arkivering som omfattar en eller flera av rollerna nedan. 

Du blir anställd och kommer tillhöra enheten för centraldiariet som ansvarar för diarieföring och arkivverksamhet. Enheten är Länsstyrelsen Östergötlands väg in till myndigheten och erbjuder förutom expertkunskap kring diarieföring och arkivering, service i form av styrning, stöd, information och råd internt och externt. Tillsammans med övriga enheter på Avdelningen Verksamhetsstöd jobbar vi mot visionen att ”vara ett expertstöd för myndighetens bästa”. Centraldiariets framåtriktade avsiktsförklaring är ”Vi är den registratur som andra länsstyrelser vill vara genom att säkra nutiden för framtiden” och nu söker vi personer som vill bidra till vår fortsatta utveckling. Centraldiariet präglas av utveckling och under 2024 genomför vi bland annat en pilot där vi under året undersöker möjligheten och avser att stötta andra länsstyrelser samt andra statliga myndigheter med diarieföring på distans. 

Registrator:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med att diarieföra och lämna ut handlingar, öppna myndighetens post, stötta handläggare genom information och utbildning samt att delta i det dagliga arbetet i arkivet. I rollen har du helheten i fokus och skiftar mellan uppgifter och arbetssätt utifrån fattade beslut. 

Vi vill att du har minst 1 års aktuell erfarenhet av heltidsarbete som registrator inom offentlig sektor. Du har erfarenhet av att prioritera mellan arbetsuppgifter i samarbete med kollegor.
Meriterande är diplomering/certifiering eller utbildning som registrator/dokumentcontroller samt kunskap om och erfarenhet av sekretess samt signalskyddssystem. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. 

Registrator för digital diarieföring:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att utgöra ett stöd till andra länsstyrelser samt andra statliga myndigheter i Östergötland inom digital diarieföring och registratur. Det kan bli aktuellt med besök hos stödmottagande myndighet men huvudsakligen sker diarieföringen på distans med bas på vårt kontor i Linköping. Övrig tid, utöver stöd till andra myndigheter, arbetar du med enhetens ordinarie registratorsverksamhet.

För denna roll vill vi att du har minst 1 års aktuell erfarenhet av heltidsarbete som registrator inom offentlig sektor. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av diarieföring på distans samt ha erfarenhet av teamarbete på distans. Du har erfarenhet av att utifrån helhetsperspektivet, självständigt kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter. Meriterande är diplomering/certifiering eller utbildning som registrator/dokumentcontroller samt erfarenhet av Platina. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. 

Registrators- och arkivassistent:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är diarieföring i begränsad omfattning som stöd och avlastning för registratorsteamet vid bland annat arbetstoppar. Övrig tid sker arbete med digitalisering av äldre arkivmaterial samt arkivvård.  

Vi vill att du har minst 1 års erfarenhet inom registratur/arkiv där dokumenterad erfarenhet av diarieföring och digitalisering av arkivmaterial ingår. Du ska ha erfarenhet av arbete i arkiv inom offentlig sektor. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. 

Arkivassistent:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är utredning och inventering av arkivmaterial som omfattas av sekretess. 

Vi vill att du har erfarenhet av självständigt utredningsarbete inom offentlig sektor samt hög kunskap kring sekretess och offentlighet och sekretesslagen. Du har erfarenhet av att ordna handlingar, analogt arkivarbete och/eller digitalisering av äldre arkivmaterial. Meriterande är utbildning inom arkiv alternativt utbildning i juridik. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på 50-75% i omfattning. 

För samtliga roller söker vi dig som är självgående, ansvarsfull, strukturerad och noggrann. Du trivs med varierade arbetsuppgifter. Du har hög servicekänsla, är engagerad och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vid samtliga tillsättningar kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet, erfarenhet och kompetens och vill att du blir ett tillskott i vårt team. 

Om oss som myndighet
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund, hur det är att arbeta hos oss www.lansstyrelsen.se/ostergotland

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta Enhetschef Annika Hallgren, tel. 010-223 53 10. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 23 april, ange ref nr: 6324.

Ansök nu

Registrator

Läs mer Mar 14
Är du registrator och har intresse eller erfarenhet av att arbeta inom försvarssektorn? Är du en person som har väl grundade och tydliga värderingar och en förmåga att ta ansvar för din uppgift? Vill du arbeta i kvalificerade projekt med syfte att bidra till att göra Sverige och världen säkrare? Då kan du vara den vi söker.

Arbetsuppgifter
Registrators arbetsuppgifter:


• bevaka e-postlådor och hantera inkommande samt utgående post
• ha en rådgivande, utbildande och kravställande roll gentemot handläggare i verksamheten vid förfrågan om utlämning av allmän handling, men även i andra ärendehanteringsfrågor
• diarieföra, märka upp och vid behov kopiera samt fördela inkommande och upprättade handlingar, öppna som sekretessbelagda.
• inventera säkerhetsskyddsklassade handlingar.
• arbete med förvaltningsfrågor ingår i form av testarbete och processarbete
• representation i arbets- och projektgrupper som sakkunnig kan ingå 

Inom arkivområdet hanteras förfrågningar från allmänhet och verksamhet, att sortera in handlingar i arkiv, gallra, ordna handlingar i arkiv, förteckningsuppgifter samt andra i arkiv förekommande uppgifter. Inom biblioteksområdet ingår det att beställa, registrera och katalogisera publikationer samt fördela dem till berörda personer.

Registrator ansvarar för styrning och uppföljning av att FMV ur ett myndighetsperspektiv och tillgodoser krav på registrering och diarieföring. Expeditionen kravställer att hantering kopplat till utlämning av allmän handling sker på det sätt som är föreskrivet i tjänsteföreskrift. Expeditionen bevakar att ärenden avslutas i myndighetsdiariet, att diarieföring utförs samt att inventering sker enligt gällande process.

Tjänsten är placerad i Linköping. 

Vi söker dig som
Du har gymnasiekompetens eller annan utbildning/erfarenhet som kan anses likvärdig. Vi ser det som en fördel om du även har en dokumenterad registratorsutbildning, lämplig KY-utbildning eller annan administrativ utbildning.

Du har erfarenhet av arbete som registrator eller motsvarade. Vi tror även att det är en fördel att ha arbetat med förvaltning av diarieföringssystem och processer samt diarieföringssystemet PLATINA. Det är även meriterande om du har hanterat säkerhetsskyddsklassificerade dokument.

Du har kunskap om diarieföringssystem, diarieföring och registrering, hantering av handlingar/ärenden samt lagstiftning inom området. Det är även viktigt att du har goda kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftning och förvaltningslagen samt kunskap om och praktisk erfarenhet av hantering av sekretessbelagda handlingar.

Du har körkort B, då tjänsteresor inrikes kan förekomma. Vi vill  även att du har god kunskap i svenska och engelska och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. 

Du är mån om att ge handläggare och allmänhet god service och bidrar med din kunskap och ditt engagemang för att förbättra arbetssättet inom FMV. Som registrator ansvarar du för, att inom sitt verksamhetsområde, möjliggöra för myndigheten att bedriva sin verksamhet i enlighet med de lagar, förordningar, interna regler och mål som gäller. Du bidrar till och främjar ett positivt klimat på arbetsplatsen. 

Som person har du väl grundade och tydliga värderingar och förmåga att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv och tar också ansvar för din uppgift. Du arbetar bra med andra människor och är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Om oss
Test och Evaluering är FMV:s testverksamhet. Vi arbetar med verifiering och validering för att FMV ska kunna leverera rätt materiel till ett starkare försvar. 

T&E Luft verkar inom flygarenean. Vi arbetar med verifiering och validering av flygrelaterade produkter, främst på militära plattformar såsom Gripen och helikoptrar. Målet med vår verksamhet är att stödja övriga FMV med fackspecifik kompetens samt leda verksamhet inom verifiering och validering. 

FMV – Försvarets materielverk
På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt.

På FMV jobbar vi aktivt utifrån utvecklande medarbetarskap, som är en modell för att utveckla samarbete, främja ansvarstagande och skapa engagemang för att ta tillvara på den initiativförmåga som vi alla besitter. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning.


Vill du vara med och utveckla framtidens försvar?
Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Våra fackliga företrädare är SACO Johan Källsand, OFR/S Nicklas Neumann, OFR/O Michael Krüger och SEKO Peter Andersson. Alla nås på telefon 08-782 4000 (FMV Växel).
#LI-Onsite

Vid frågor ber vi dig kontakta rekryterande chef Marie Åström på telefon 070-670 31 82. 

Sista ansökningsdag är 2024-04-07. 

Välkommen med din ansökan. 

FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur.

Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Administratör med registratoruppdrag

Läs mer Mar 1
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till. 

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
I rollen som registrator förväntas du hålla en god ordning i förvaltningens diarum och arkiv enligt gällande lagstiftning. Arbetet består bland annat av att registrera ärenden i vårt ärendehanteringsystem W3D3 . 

Exempel på arbetsuppgifter är att diarieföra inkommande och upprättade handlingar i olika diarier, bevaka förvaltningens officiella e-brevlåda och hantera begäran om allmänna handlingar. I tjänsten kommer du att hantera inkommande fysiskt post till förvaltningen för stämpling och diarieföring. I arbetsuppgifterna ingår även att svara på frågor om inkomna handlingar och diariehantering och ge service till allmänhet, chefer och medarbetare. Som registrator bistår och utgör du stöd till nämndsekreterare med administration. 

Vidare kommer du utgöra ett internt stöd till socialförvaltningens administration där ett arbete pågår att utveckla effektiva och ändamålsenliga arbetsprocesser. Som registrator kommer du vara en del av den utveckling som pågår gällande nya lokaler, effektivisera processer och digitalisering inom administration.

Din arbetsplats
Socialförvaltningen består av avdelningarna Stab, Barn och unga, Vuxna och LSS. Socialförvaltningens diarium tillhör Staben som inkluderar all förvaltningsgemensam service, ledning och stöd samt sektorsövergripande arbete. Den här tjänsten tillhör enheten Administration stödprocesser som består av 25 medarbetare. I diariet jobbar en grupp om 5 medarbetare tätt tillsammans för att ge stöd åt förvaltningen och allmänheten.

Arbetsplatsen är belägen på Barnhemsgatan 2 i centrala Linköping och arbetstiden är förlagd dagtid måndag-fredag. Flextidsavtal tillämpas.

Du som söker
Vi söker dig med lägst fullgjord gymnasieutbildning. Det ses som positivt om du dessutom har utbildning inom administration, ekonomi, arkivering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. För att lyckas i rollen ser vi att du har tidigare erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom registrering. Har du tidigare arbetat med administration inom myndighet och i ärendehanteringssystem är det meriterande. Det är även meriterande med erfarenhet av och kunskap inom digitaliserade arkiv och diarieföring samt om du har erfarenhet av att ha ingått i en stab vid kris. 

Eftersom att du i tjänsten dels kommer att läsa och tolka underlag från myndigheter och självständigt producera skriftliga underlag ställs krav på svenska i tal och skrift. För att vara framgångsrik behöver du även ha kunskap i offentlighets- och sekretesslagen. Har du dessutom kunskap i förvaltningslagen samt arkivlagen är det positivt. 

För att lyckas i rollen ser vi att du är strukturerad och planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Eftersom att du jobbar tätt med dina kollegor och stöttar såväl interna som externa aktörer ser vi att du arbetar bra med andra människor och att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående är för dig en självklarhet. Då du under arbetsdagen behöver kunna skifta fokus och trivas i att arbeta med utveckling ser vi att du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du är motiverad trots arbetsmässiga bakslag och arbetar effektivt tills att dina arbetsmässiga mål är uppnådda. 

I den här rekryteringen kommer vi att använda arbetspsykologiska tester som en del av vårt urval. Urval påbörjas efter sista ansökningsdagen och intervjuer kommer att hållas vecka 14. 

Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 12629

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Ansök nu

Sommarjobba som registrator!

Läs mer Feb 6
Om tjänsten: Som registrator kommer du att utföra diarieföringens alla steg med bedömning, klassificering, registrering, skapa diarienummer, lämna ut efterfrågade handlingar och avsluta ärenden. Du kommer även bevaka att arkivbildning sker i enlighet med bolagens informationshanteringsplan.

Vi söker dig som har en gymnasial utbildning och som har goda kunskaper i Officepaketet samt har goda kunskaper i svenska. Som person tror vi att du som söker är strukturerad, säkerhetsmedveten och nyfiken på att lära dig nya saker. Då det är en roll med många kontaktytor bör du vara serviceinriktad och kommunikativ. Du behöver vara minst 18 år och kunna jobba hela perioden för att vara aktuell för sommarjobbet. Har du en dokumenterad utbildning eller läser till arkivarie samt erfarenhet inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller motsvarande är det meriterande för sommarjobbet. Vidare är det positivt om du har kännedom om lagar och föreskrifter som styr registreringen av allmänna handlingar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper samt ditt intresse för informationshantering.

Om anställningen: Vi söker en medarbetare under perioden 2024-06-15- 2024-08-23. Anställningarna är på heltid, 100%.

Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 25 februari, vi arbetar med en löpande urvalsprocess se därför till att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Tekniska verken-koncernen bedriver samhällsviktig verksamhet, och det kan därför bli aktuellt med en säkerhetsprövning i vissa rekryteringsprocesser. När det ska genomföras så informerar vi alltid kandidaterna om detta.


Som medarbetare på Tekniska verken är du en viktig del av vår vision - att bygga världens mest resurseffektiva region. För att lyckas måste vi våga tänka innovativt och utveckla nya, smartare lösningar. Totalt är vi cirka 1000 anställda som trivs i en lättsam företagskultur med en arbetsvardag som präglas av våra värdeord: drivande, positiva och trovärdiga.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg.

Ansök nu

Andra jobb i Linköping från Länsstyrelsen i Östergötlands län

Nedan visas andra jobb i Linköping från Länsstyrelsen i Östergötlands län .

Ekonom med särskilt avdelningsansvar

Controller
Läs mer Apr 18
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland!



Vi söker nu en ekonom med särskilt avdelningsansvar.

Du kommer att tillhöra Enheten för ekonomi och upphandling och arbeta riktat mot avdelningen Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck. Du har chans att få ett omväxlande arbete på en arbetsplats med unik bredd som del av en samhällsbärande myndighet. Du är den som kvalitetssäkrar och följer upp avdelningens ekonomi som stöd för avdelningschef och enhetschefer.

Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av återkommande ekonomiska uppföljningar och projektredovisningar. Du kommer aktivt att stödja verksamhetens chefer i ekonomiska avstämningar, bokföringsupprättningar samt budget och prognosarbete.  Din roll är att kvalitetsgranska ekonomin, bidra med strategisk ekonomiplanering och göra egna rekommendationer utifrån dina ekonomiska analyser. I din roll igår att hantera inköp och beställningar åt enheten samt hantera inkomna leverantörsfakturor. Du sammanställer avdelningens externa redovisningar och granskar inkomna bidragsredovisningar, samt har i detta arbete kontakt med handläggare och stödmottagare.

Vi vill att du:

- Har relevant universitetsutbildning inom ekonomiområdet med kunskaper i ekonomistyrning och redovisning
- Är en van och kunnig användare av arbete i Office-paketet (särskilt Excel)
- Är van att presentera ekonomisk status
- Har tidigare erfarenhet av en rådgivande och chefsstödjande roll eller att du tidigare arbetat med ekonomi i controller-roll
- Har erfarenhet och kunskap i bokföringssystemet Unit4 ERP
- Har god förmåga att uttrycka dig i tal samt skrift i både svenska och engelska
- Har god samarbetsförmåga (som kan styrkas med referenser)

 

Det är meriterande om du utöver ovan krav också har:

- Arbetat i ledningsstödssystemet Hypergene
- Erfarenhet av relevant arbete inom offentlig förvaltning och har kunskaper i statlig styrning

Som person är du positiv, självgående samt analytisk. Du är inlyssnande och har lätt för att samarbeta med andra. Vi vill att du är strukturerad, har ett strategiskt tänkande med hög problemlösningsförmåga. Vidare är du proaktiv för att ligga steget före och resultatinriktad. Du är prestigelös och gillar att arbeta verksamhetsnära med förbättringar samt ser såväl helheten som delar. I din roll har du nytta av din pedagogiska förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Anställningen är en tidsbegränsad särskild visstidsanställning under ett år. Tillträdesdatum enligt överenskommelse. Sysselsättningsgraden är 100 %. 

 

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta

Enhetschef Erica Lindberg, erica.lindberg@lansstyrelsen.se tel. 010-223 52 95. 

Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 10 maj 2024, ange ref nr: 6984.

Ansök nu

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom
Läs mer Apr 17
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland!



Vi söker nu en till två redovisningsekonomer.

Du kommer att tillhöra Enheten för ekonomi och upphandling. Tillsammans med kollegor kommer du få möjlighet att jobba med såväl löpande redovisning, bokslutsavstämningar som återredovisning till finansiärer. Du har chans att få ett omväxlande arbete på en arbetsplats med unik bredd som del av en samhällsbärande myndighet.

 

Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av kvalitétsavstämningar, upprättningar och löpande bokföring. Du kommer att arbeta med såväl med kund- som leverantörshantering, månads- och årsbokslut samt att sammanställa projektredovisningar. I ditt arbete ingår det att tillsammans med kollegor hantera in- och utbetalningar, redovisningar samt även i viss del delta vid budget- och prognosarbeten. Du kommer även på olika sätt avlasta dina kollegor som jobbar med lönegarantiutbetalningar.

 

Vi vill att du har 

- Relevant ekonomisk högskoleutbildning med examen eller motsvarande omfattning på studier med inriktning mot redovisning
- Arbetat i Unit4 ERP och har goda kunskaper i Office-paketet (särskilt Excel)
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- God samarbetsförmåga (som kan styrkas med referenser)


Det är meriterande om du utöver ovan krav också har:  

- Erfarenhet av att arbeta inom statlig förvaltning

 

Som person är du positiv, självgående samt även initiativrik. Du är duktig på att kommunicera och samarbeta oavsett om du ska lösa uppgifter själv eller jobba i grupp. Du är strukturell och har hög problemlösningsförmåga. Vi ser att du är öppen, vågar ta kontakt med andra samt ställer frågor för att hitta lösningar. Du är prestigelös och gillar att jobba verksamhetsnära med förbättringar samt ser helheten såväl som delar. I din roll har du nytta av din pedagogiska förmåga när du ska förklara redovisning för icke-ekonomer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Anställningen är visstidsanställning under ett år, samt eventuellt en ytterligare tjänst i form av ett vikariat upp till ett år inom ramen för denna utlysning och med samma kravprofil.

Tillträdesdatum enligt överenskommelse. Sysselsättningsgraden är 100 % vid båda tjänsterna.

 

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta

Enhetschef Erica Lindberg, mejladress: erica.lindberg@lansstyrelsen.se tel. 010-223 52 95. 

Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 10 maj 2024, ange ref nr: 6987.

Ansök nu

Handläggare inriktning mot klimatklivet

Miljöhandläggare
Läs mer Apr 19
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland!



Vi söker nu en handläggare med inriktning mot klimatklivet till vår enhet för energi, klimat och regional tillväxt.

Du kommer att tillhöra enheten för energi, klimat och regional tillväxt. Vi driver och samordnar omställningen för ett hållbart och robust samhälle i Östergötland. Det gör vi genom stödjande insatser och utbildning, genom att främja aktiviteter, samordning och nätverkande i länet. Som medarbetare hos oss får du ta ansvar, fatta beslut och driva utveckling tillsammans med skickliga kollegor inom många olika yrkesområden.

Dina arbetsuppgifter består av handläggning och genomförandet av informationsinsatser för Klimatklivet. Klimatklivet är ett investeringsstöd som vi hantera på uppdrag av Naturvårdsverket. Hos oss har du möjlighet att genom ett meningsfullt arbete bidra till den gröna omställningen i länet. Du kommer ha kontakt med många externa aktörer såsom länets kommuner, andra statliga myndigheter, näringslivsorganisationer och företag. Arbetet innebär även att du samverkar med andra enheter på Länsstyrelsen.

Krav för tjänsten: 

- Utbildning på högskolenivå där du ska ha gått klart ett program, alternativt att du har enstaka kurs kvar innan examen kombinerat med en arbetslivserfarenhet på minst 1 år inom miljö, energi eller klimatområdet 


- Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska då tjänsten innebär att skriva beslut och ha kontakt med sökande



Det är meriterande om du utöver ovan krav också har:

- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet av handläggning
- Erfarenhet av att arbeta med ärendehanteringssystem

Som person söker vi dig som är strukturerad, självgående i ditt arbete och känner dig trygg i att fatta beslut. Du har förmåga att analysera information och dra slutsatser för att komma vidare i dina arbetsuppgifter. Du har förståelse för myndighetsrollen och har lätt för att samarbeta med andra. För att trivas med arbetsuppgifterna behöver du ha lätt för administration. Vi lägger vikt vid de personliga egenskaperna.

Anställningen är en tidsbegränsad anställning under ett år. Tillträde enligt överenskommelse.

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss. https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta tjänsteförrättande enhetschef Kristi Ahlstrand, tel. 010-223 54 85. 

Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2 maj, ange ref nr: 7094.

Ansök nu

Våtmarkssamordnare

Hydrolog
Läs mer Apr 12
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland!



Vill du vara med och göra skillnad för vår miljö?  Vi förstärker nu enheten för vatten med en handläggare och tillsammans med kunniga kollegor kommer du att kunna göra skillnad för miljön, för naturen och för oss människor.

Vi arbetar mot fastställda regionala miljömål genom bland annat vattenförvaltning, miljöövervakning, inventering och restaurering av vattenmiljöer, fiskefrågor samt tillsyn och handläggning av vattenverksamhetsärenden. Vår enhet består av 25 medarbetare och tillsammans prövar vi gärna nya arbetssätt och är öppna för innovativa lösningar inom vårt kunskapsområde. 

Dina arbetsuppgifter 

Regeringen har nu beslutat om en stor, landsomfattande satsning på restaurering och nyanläggning av våtmarker. Syftet med våtmarkssatsningen är att minska utsläppen av växthusgaser, stärka landskapets egen förmåga att hålla kvar och balansera vattenflöden och öka tillskottet till grundvattnet. Men också att bidra till biologisk mångfald och minskad övergödning.

Våtmarksarbetet på Länsstyrelsen sker inom Landsbygdsprogrammet (LBP), Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA), Lokala naturvårdssatsningen (LONA), åtgärdsprogram för hotade arter (ÅGP) samt inom förvaltningen av skyddade områden. Med anledning av detta söker vi en samordnare för våtmarkssatsningen till vattenenheten. Som våtmarkssamordnare kommer du att vara spindeln i nätet och arbeta brett över hela länet för att få till konkreta åtgärder med både restaurering och nyskapande av våtmarker. Fokus kommer att ligga på att vara projektledare för åtgärder i eller i anslutning till skyddade områden samt att ha en samordnande roll för Länsstyrelsens arbete med våtmarker. Du ska genom olika samarbeten och kontakter kartlägga lämpliga områden, upphandla hydrologiska utredningar, samt även upphandla entreprenörer för utförande. Arbetet innebär intern samordning inom Länsstyrelsens arbete med våtmarker men också många externa kontakter med exempelvis Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen, länets kommuner, projektörer och inte minst markägare.

Du behöver även samverka internt, med reservatsförvaltare på Skötselenheten och med vattenhandläggare av vattenverksamhet. Tidigare erfarenhet och eget intresse kan påverka dina arbetsuppgifters utformning.

Vi vill att du har:

Relevant akademisk examen om minst 180 hp som t.ex biolog eller ingenjör med ekologisk/hydrologisk kompetens, alternativt minst 3 års dokumenterad arbetslivserfarenhet inom relevant område som t.ex biolog/ingenjör med ekologisk/hydrologisk inriktning eller motsvarande
Tidigare erfarenhet av att arbeta med våtmarksfrågor på en kommun eller Länsstyrelse
Dokumenterad vana av att arbeta i GIS/ArcGIS.
God kunskap om miljöbalkens bestämmelser
Erfarenhet av att bemöta markägare och andra aktörer i god dialog
God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska
God samarbetsförmåga som kan styrkas genom referenser
B-körkort

Det är meriterande om du utöver ovan krav dessutom:

Besitter viss juridisk kompetens och kunskap om miljökonsekvensbeskrivningar och tillståndsprövningar, eftersom våtmarker kan behöva domstolsprövas
Har erfarenhet av projektledning där du visat god dialogkompetens och lyhördhet i samverkan med andra
Har konstaterad erfarenhet av att leverera resultat utifrån uppsatta tidsplaner




Som person har du god samarbetsförmåga och är lyhörd när det kommer till att ta till sig synpunkter och kunskap från markägare och andra aktörer. Samtidigt är du en person som delar med dig av din kompetens och din erfarenhet såväl inom som utanför myndigheten. Det är också viktigt att du är bra på att planera och prioritera. Du bör vara självgående, noggrann och målinriktad, vara drivande samt ha god förmåga att pendla mellan olika typer av arbetsuppgifter på ett ansvarfullt sätt i syfte att nå uppsatta mål inom verksamheten.

I tjänsten ingår täta kontakter med markägare, kommuner, andra myndigheter/organisationer och experter inom Länsstyrelsen. Vi lägger därför vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt.

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 

Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

Länsstyrelsen Östergötland

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta

Niclas Bäckman, Enhetschef på Enheten för vatten tel. 010-2235428.

Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 26 april 2024, ange ref nr: 6411.

Ansök nu

Rådgivare inom samarbetsprojektet Greppa Näringen

Lantbruksrådgivare/Lantbrukskonsulent
Läs mer Mar 27
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland!



Du kommer att tillhöra Enheten för Landsbygd på Länsstyrelsen Östergötland.

Vi jobbar med många olika landsbygdsfrågor, handläggning av investeringsstöd, strategiarbete inom livsmedelsförsörjning och kompetensutveckling för länets lantbrukare och markägare.

Nu behövs det förstärkning inom projektet Greppa Näringen! Greppa Näringen är ett stort nationellt samarbetsprojekt som drivs tillsammans med Jordbruksverket, LRF och länsstyrelserna. Greppa Näringens rådgivningsmål är att minska utsläpp av klimatgaser, minska övergödning och främja säker användning av växtskyddsmedel. Inom ramen för projektet erbjuds lantbrukare kostnadsfri rådgivning, vilket är något som också främjar klimatmål, miljömål och natur på sikt. Utöver rådgivning arrangeras kurser, studieresor, fältvandringar och andra aktiviteter. 

Länsstyrelsen Östergötland genomför årligen behörighetskurser avseende växtskyddsmedel och tillsyn av flyghavre och vissa potatissjukdomar.

Som en del av vårt rådgivningsteam bidrar du till att öka och bevara länets möjligheter till livskraftiga lantbruksföretag samt att uppnå de nationella miljömålen.



Dina arbetsuppgifter kommer att innebära att du arbetar med rådgivning och kompetensutveckling inom samarbetsprojektet Greppa Näringen. Du kommer även att vara ansvarig för genomförandet av behörighetskurser. I din roll ingår representation och samverkan med externa aktörer inom området. Vid behov agerar du också sakkunnig inom projektet i det interna och tvärsektoriella arbetet på myndigheten.

Arbetet omfattar även arbetsuppgifter såsom att: 

- Ge rådgivning inom Greppa Näringen med möjlighet att kunna specialisera sig inom områden såsom; energi, klimat, mark, växtskydd, djurhållning m.m.
- Planera och genomföra olika aktiviteter inom Greppa Näringen som fältvandringar, webbinarium, kurser, studieresor, kommunikationsinsatser etc.
- Tillsammans med kollegor planera och genomföra kurser för användning av växtskyddsmedel till lantbruksföretag.

Vi vill att du har:

- Utbildning som agronom, lantmästare eller motsvarande kompetens som bedöms likvärdig
- B-körkort (tjänsten innebär resor till olika områden i Östergötland län)
- Goda språkkunskaper i svenska och kan uttrycka dig väl i tal och skrift
- God datorkunskap
- God samarbetsförmåga

Det är meriterande om du utöver ovan krav också har: 

- Praktisk erfarenhet från lantbruk inom växtskydd, växtodling, djurproduktion av olika slag, ekologisk produktion, grönsaksodling, maskinteknik
- Erfarenhet av arbete med utbildning och samordning
- Erfarenhet som rådgivare inom gröna näringarna
- Erfarenhet som rådgivare inom Greppa Näringen 

 

Som person är du ansvars- och initiativtagande, självgående och har god förmåga att på egen hand planera och genomföra aktiviteter. För att lyckas med detta uppdrag är du kommunikativ och har lätt att samarbeta med andra. Det är för dig lika naturligt att arbeta enskilt som i grupp och du tar stort ansvar för din egen arbetsinsats såväl som för arbetsgruppens målsättning och resultat. Vi kommer att lägga vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

 

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta

Enhetschef Susanne Boe Skåmedal, telefonnummer 010-223 54 83, mobilnummer 070-663 55 64. 

Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 24 april 2024, ange ref nr: 5483.

Ansök nu

Registrators och arkivkompetens, flera roller

Registrator
Läs mer Apr 9
Vi utvecklar vår verksamhet och söker fler roller till oss! I denna rekryteringsprocess ber vi dig svara på de frågor som du får när du skickar in din ansökan då de kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör.

Vi ber dig svara på vilken roll du främst är intresserad av och sen besvara ett par korta frågor tillhörande rollen. Vi är öppna för att sätta samman en roll baserad på din kunskap inom diarieföring och arkivering som omfattar en eller flera av rollerna nedan. 

Du blir anställd och kommer tillhöra enheten för centraldiariet som ansvarar för diarieföring och arkivverksamhet. Enheten är Länsstyrelsen Östergötlands väg in till myndigheten och erbjuder förutom expertkunskap kring diarieföring och arkivering, service i form av styrning, stöd, information och råd internt och externt. Tillsammans med övriga enheter på Avdelningen Verksamhetsstöd jobbar vi mot visionen att ”vara ett expertstöd för myndighetens bästa”. Centraldiariets framåtriktade avsiktsförklaring är ”Vi är den registratur som andra länsstyrelser vill vara genom att säkra nutiden för framtiden” och nu söker vi personer som vill bidra till vår fortsatta utveckling. Centraldiariet präglas av utveckling och under 2024 genomför vi bland annat en pilot där vi under året undersöker möjligheten och avser att stötta andra länsstyrelser samt andra statliga myndigheter med diarieföring på distans. 

Registrator:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med att diarieföra och lämna ut handlingar, öppna myndighetens post, stötta handläggare genom information och utbildning samt att delta i det dagliga arbetet i arkivet. I rollen har du helheten i fokus och skiftar mellan uppgifter och arbetssätt utifrån fattade beslut. 

Vi vill att du har minst 1 års aktuell erfarenhet av heltidsarbete som registrator inom offentlig sektor. Du har erfarenhet av att prioritera mellan arbetsuppgifter i samarbete med kollegor.
Meriterande är diplomering/certifiering eller utbildning som registrator/dokumentcontroller samt kunskap om och erfarenhet av sekretess samt signalskyddssystem. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. 

Registrator för digital diarieföring:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att utgöra ett stöd till andra länsstyrelser samt andra statliga myndigheter i Östergötland inom digital diarieföring och registratur. Det kan bli aktuellt med besök hos stödmottagande myndighet men huvudsakligen sker diarieföringen på distans med bas på vårt kontor i Linköping. Övrig tid, utöver stöd till andra myndigheter, arbetar du med enhetens ordinarie registratorsverksamhet.

För denna roll vill vi att du har minst 1 års aktuell erfarenhet av heltidsarbete som registrator inom offentlig sektor. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av diarieföring på distans samt ha erfarenhet av teamarbete på distans. Du har erfarenhet av att utifrån helhetsperspektivet, självständigt kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter. Meriterande är diplomering/certifiering eller utbildning som registrator/dokumentcontroller samt erfarenhet av Platina. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. 

Registrators- och arkivassistent:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är diarieföring i begränsad omfattning som stöd och avlastning för registratorsteamet vid bland annat arbetstoppar. Övrig tid sker arbete med digitalisering av äldre arkivmaterial samt arkivvård.  

Vi vill att du har minst 1 års erfarenhet inom registratur/arkiv där dokumenterad erfarenhet av diarieföring och digitalisering av arkivmaterial ingår. Du ska ha erfarenhet av arbete i arkiv inom offentlig sektor. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. 

Arkivassistent:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är utredning och inventering av arkivmaterial som omfattas av sekretess. 

Vi vill att du har erfarenhet av självständigt utredningsarbete inom offentlig sektor samt hög kunskap kring sekretess och offentlighet och sekretesslagen. Du har erfarenhet av att ordna handlingar, analogt arkivarbete och/eller digitalisering av äldre arkivmaterial. Meriterande är utbildning inom arkiv alternativt utbildning i juridik. Anställningen är en särskild visstidsanställning under 12 månader på 50-75% i omfattning. 

För samtliga roller söker vi dig som är självgående, ansvarsfull, strukturerad och noggrann. Du trivs med varierade arbetsuppgifter. Du har hög servicekänsla, är engagerad och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vid samtliga tillsättningar kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet, erfarenhet och kompetens och vill att du blir ett tillskott i vårt team. 

Om oss som myndighet
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund, hur det är att arbeta hos oss www.lansstyrelsen.se/ostergotland

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta Enhetschef Annika Hallgren, tel. 010-223 53 10. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 23 april, ange ref nr: 6324.

Ansök nu